Være takknemlig-dagen!

I dag skal jeg være nesten ubehagelig positiv. Da jeg våknet, leste jeg en kronikk av Per Fugelli om oss klagende nordmenn. (http://www.aftenbladet.no/energi/kommentar/Den-norske-klagemuren-1853935.html) Da bestemte jeg meg for at i dag skal jeg innføre være positiv-dagen. Navnet har jevnt over forandret seg i hele dag, men jeg har endt opp med takknemlighet. Fordi vi har det med å glemme å fokusere på det vi har å være takknemlig for. Jeg tror jeg skal innføre en fast Være-takknemlig-dag i måneden.  

I det siste har jeg vært ganske opprørt. Samfunnsengasjement har det med å virke på den måten. Jeg har ikke tenkt å slutte å være samfunnsengasjert. Men for at ikke sinne og misnøye skal ta overhånd, ser jeg nødvendigheten av å stoppe opp og tenke over hva som faktisk er bra. For saken er at vi har det bra! Vi har lov å reagere på ting som er galt, men vi må ikke glemme at vi har fryktelig mye å være glad og takknemlige for!

All debatten i det siste som har fått oss til å fremstå som et egoistisk og navlebeskuende folkeslag. Men tenk at vi får lov å ha en sånn debatt! Det er faktisk ingen selvfølge. Tenk at vi får lov å krangle i all offentlighet og si akkurat det som passer oss! Jeg var ganske rasende for det hin dagen, men i dag, når jeg har fått sett og hørt og lest alle meningene som er ute og går – og som balanseres ganske fint etter hvert, så tenker jeg at vi er heldige som får lov å debattere. Jeg har lært ikke så rent lite av hele debatten. Ikke minst det at det er en røys med mennesker som snakker forbi hverandre. Ikke rart de ikke blir enige, når de ikke snakker om det samme! Så flott at jeg fikk se det! Det er jeg glad for!

Jeg har også lest denne artikkelen: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2437287.ece og kjent på at det faktisk er våre goder vi klager på. Tenk for noen goder vi har! Tenk, vi kan reise rundt i Europa uten pass, vi kan ta oss arbeid hvis der er, og det er kjempefint, for da kan vi reise fra iskalde Norge når det blir for mørkt for oss, være borte i lengre tid, for å komme tilbake når her er sol og blomster og verdens vakreste land. Tenk, det er frihet, det! Jeg har faktisk benyttet meg av det flere ganger. Men vi vil ikke at andre skal få lov til det. Joda, klart vi hadde villet det, hvis vi bare husket på at dette er vårt gode! Dette er noe vi skal være glad for! Og gjelder det for oss, så gjelder det for andre, det er i grunnen en selvfølge.

Nå har vi klaget over at disse sigøynerne som kommer hit, stjeler og driver med andre ulovligheter, og derfor må de ut av landet vårt. Men vet du hva som er

Så vakkert som huset speiler seg i brosteinsdammen!

så fint? Det er ikke lov å stjele i Norge – vi har lover mot det. Så de som stjeler kan bli straffet for det – på lik linje som alle andre som gjør det. Her er det to ting å glede seg over og være takknemlig for: Vi har lover og regler som beskytter oss. Og vi har et rettferdig system som gjør at alle behandles likt! Det bør vi jammen være glade for! Ikke bare bør vi ikke ha regler mot sigøynere – vi trenger det ikke heller. Vi har de reglene vi trenger! Og vil vi endre på dem, så kan vi det. Men de må bare gjelde for oss også, så da spørs det om vi vil det.

I dag har jeg hatt en lang samtale om det å være frisk, og hvordan bruke bevisstheten om hva som gjør oss glad og frisk til å holde oss friske. Tenk at vi har muligheten til det, da! Til å finne ut av hva vi liker, og gjøre mest mulig av det. Dett er ikke alle som har anledning til det!

Vi har fritid. Masse! Nå for tiden driver folk til og med og har ferie. Kan gjøre i stor grad hva de vil. Lese bok. Ligge på stranden. Gå på tur. Gå i fjellet. Se på turister. Fotografere. Spise ute. Gå på kunstutstilling. Det skal jeg i dag, faktisk. Har ikke tid til å være syk, i alle fall! Det er mye god helse i å ha det bra!

Vått som bare det, men fest allikavel!

Jeg har også hatt en samtale om å akseptere sykdom. Vi skal ikke ta vekk alt som er sykt. Det er normalt å være syk. Det hadde vært mye lettere å bli frisk dersom synet på sykdom var mer naturlig. Tenk så heldige vi er som kan være såpass lite syke som vi er! Det er en haug med sykdommer som er utryddet, mange som kan helbredes og mange som klarer å leve med sykdommen. Det er faktisk ganske fantastisk. Det hjelper kanskje ikke de som er veldig syke akkurat nå, men det bør være noe vi husker på likevel. Vi er mest så friske som vi bør være. Det er vanskelig å hjelpe seg selv opp når man er langt nede. Men til det har vi hjelp. Er ikke det flott? Og så har vi masse greier som kan hjelpe oss å holde oss oppe når vi har kommet oss dit. Takk og lov.

Det er sol ute. Det er jeg glad for. Vi lever i et land hvor det ikke er en selvfølge. Så deilig! Da prioriterer jeg å nyte fineværet når det er her! Tenk å få lov å prioritere! Det at været skifter så mye, gjør at jeg legger merke til det. Kjenner duften av varm asfalt når det nettopp har regnet på det. Nyklippet gress. Høstens nedfallsblader. Synet av den første snøen, av byen som speiler seg i dammene når det har regnet. Det er ikke alle land som har fire årstider. Det er visst mange steder det regner veldig lite også. I Bergen regner det en del, sies det. Det betyr a) at vi er veldig glad når det er fint vær, og b) vi blir veldig glad når det regner mye i Oslo. Vi blir litt lei når det regner fire måneder i strekk i Bergen, men altså, så blir det desto mer fantastisk når vi har 25 grader og sol i mai. For 25 grader og sol i Bergen, er ikke som 25 grader og sol andre steder.

I sted ga jeg kjæresten min en klem. Det ble han åpenbart veldig glad for. Da ble jeg også glad. Både for klemmen og for at han ble glad for den. Jeg er takknemlig for at jeg har en kjæreste som blir glad for en klem.

I dag kom barna mine. Det viktigste i verden! De har vært på ferie et annet sted, og nå er de her, med meg! Det er fantastisk. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde sett hvor fantastisk det er hvis jeg hadde hatt åtte uker ferie med dem. Det at noe ikke er helt i orden en stund, gjør at det er mye mer enn i orden når det er det.

Blomster og bier

Balanse er det jeg snakker om. Noe må være galt for at man skal se det som er bra. Man må se det for å kunne være takknemlig. Så vi trenger begge deler. Vi trenger å berøre det som ikke er bra, for å se hva som er godt. Men vi har et litt overdrevent fokus på det som er galt. Følger du med på nyhetene, kan du få et bilde av at verden er helt på ville veier. Men sannheten er at det aldri har vært mindre krig, det har aldri vært mer velstand. Nei, alt er ikke bra, men veldig mye er det. Husk på det!

Ingenting er perfekt. Heldigvis. For det hadde vært utrolig slitsomt å etterstreve perfekt hele tiden! Tillat at ikke alt er bra, og si for all del fra når du ikke er fornøyd! Men husk bare å kjenne etter hva som er bra.

Jeg tror at Norge som nasjon hadde hatt godt av at vi hadde større fokus på alt som er bra. Da hadde vi vært mindre misførnøyde, ja, faktisk – mer fornøyde! Det er mye god mentalhelse i det! Dessuten tror jeg at vi hadde blitt rausere av det.

Posted on juli 20, 2012, in Kommunikasjon, Mennesker. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Jeg tror noe av misnøyen skyldes av vi trenger motstand og når vi ikke får den skaper vi den selv. Norge er et velstående land, men likevel leter mange etter det som ikke virker og det som er galt, mange har det for lett. Og dem som ikke har det lett ser hvor enkelt mange andre har det og får desto større grunn til å klage.

    Jeg vet ikke om folk klarer legge størst vekt på det de har når ting i utgangspunktet er bra, jeg tror kanskje man må kjenne på det motsatte jevnlig for å verdsette det som virker.

    Og som du sier: Vi er så vant med å få at vi ikke skjønner at det ikke er selvfølgelig.

    Jeg har lest den første kronikken du lenker til: Veldig bra og tankevekkende.En slik kronikk vi trenger!

    • Hei og takk for tilbakemelding!
      Egentlig tror jeg at media er med på å skape et bilde av et misfornøyd folk. Jeg vet ikke om vi faktisk er det. Men når man leser avis på nett, er sakene spisset og ment å provosere. Og de som lar seg provosere, gjør det i kommentarfeltet. Den debatten er overhodet ikke balansert. Men den provoserer, og så finner man alle de motsatte meningene i andre fora. Og da er det kritikk igjen. Dermed virker vi sure og grinete. Men det betyr ikke at vi er det! Jeg er litt redd for at det kan gjøre at vi blir for fokuserte på det som er negativt og glemmer alt som er selvfølgelig for oss, men som vi burde være glad for. Jeg tror det er greit å se begge deler.

  2. Hei Trude. Jeg vil bare få sagt at jeg liker veldig mye av det du skriver. Ikke alltid jeg er helt enig i alt, men elsker det at du er så engasjert. I tillegg til mange tankevekkende artikler, så har du noen utrolige bilder!!

    Skulle så gjerne sett at slike som deg fikk de stillingene som de fortjente!!

    Som grunnleggende sosialistisk i tankegangen så synes jeg Norge er et flott land. Selvfølgelig er det mange svakheter og mangler, men likevel har Norge mange kvaliteter som jeg synes er verd å ta vare på.

    Du er et veldig godt menneske som fortjener et publikum!

    Må få lov å legge til at bildene dine er magiske!! Vet ikke om dette er selvlært eller hva, men de er imponerende bra!!

    Gleder meg til å treffe deg igjen en dag, regner med at det blir en jubileumsfest snart. Eventuelt får jeg dra igang noe selv!

    Mvh Kenneth´n

  3. Hei Kenneth! Takk for fine ord!
    Jeg studerte i sin tid mediekunnskap og lærte sikkert litt om foto der, vil jeg tro. Men ellers har jeg bare tatt veldig masse bilder… Det er min måte å ta med meg de fine opplevelsene hjem på. Jeg setter veldig stor pris på at andre også liker dem!

    Jubileumsfest, ja! Det hadde vært noe! Det må da være tid for det snart! Men man trenger ikke egentlig å vente på et jubileum. Det er bedre å finne på noe når man plutselig får lyst. Det er vel bare å sette i gang 🙂 Finn et tidspunkt når folk kjeder seg og trenger noe å gjøre på, som tidlig november, for eksempel? Jeg er med på fest, i alle fall, skal ikke stå på meg! 😀
    Fortsatt god sommer, Kenneth!
    Hilsen Trude

  4. Jeg trenger å lese et slikt innlegg, som en påminnelse av og til, og jeg er sikkert ikke alene om det. Tusen takk 🙂

Legg igjen en kommentar

