Media, politikk og sensitive mennesker i navsystemet

Nå skjedde det igjen. Aftenposten hadde nok en sak om at syke og uføre skal tvinges i aktivitet. ( http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Syke-og-ufore-skal-tvinges-i-aktivitet-6994744.html) Denne gangen er det Arbeiderpartiet som har sett lyset.

Jeg spør meg igjen, hva er det disse politikerne ikke skjønner? Driver de og egger hverandre opp til debatt og håper å få stemmer av gnitne skattebetalere som er arge fordi pengene går til folk som ikke betaler skatt? Eller legger de spissformuleringer til pennene til media så de skal utkonkurrere de andre partiene? Nå har de fått meg sint igjen. Alle partier høres ut som Frp for tiden, og slåss om hvem som kan tråkke best på de som ligger nede. Skulle tro de hadde behov for at folk lå der nede, så de hadde noen å tråkke på.

Akkurat når jeg driver og leser om og setter meg inn i høysensitivitet og hvordan man må tilpasse arbeidslivet slik at man kan ta vare på seg selv med dette karaktertrekket, virker det absurd å lese gårsdagens Aftenposten-artikkel.   Saken gjelder mange flere enn bare denne «gruppen», men akkurat nå har jeg et fokus akkurat der. Det er greit å kunne begrense seg. Jeg synes det er et passende utgangspunkt for å se hva galt politikerne klarer å gjøre med holdningene sine.

Psykolog Trond Haugland omtaler de høysensitive som bedriftens grønne plante. Den må ha stell for å trives. Jeg ser for meg fredsliljen. Når jeg ser at fredsliljen henger med bladene, vet jeg at de andre plantene også bør vannes. Den tåler mindre tørke, men den er verdifull både fordi den er vakker, men også fordi den minner om at vi har glemt å passe på. Gir du den en god dose vann, våkner den til live med én gang. Glemmer du den for lenge, tar det lenger tid før den kommer seg.

Derfor tenker jeg på høysensitive når jeg leser artikkelen: Fordi at de er fredsliljene, bedriftens arbeidsmiljøbarometer. Hvis de blir syke av å være der, er det ikke dem det er noe galt med, men de er de første som ryker. Fordi de har større antenner en de resterende 80%, merker de fortere at noe er galt, og reagerer på det.

Det er jo sånn med mennesker også, at jo større skaden er, jo lengre tid tar det å lege. Så det er lurt å unngå skade. Men i et arbeidsmarked som er mer og mer fokusert på effektivisering og overvåking og skjemaer, er det ikke plass til de følsomme menneskene som trenger gode arbeidsmiljøer med omtanke og gode relasjoner som bærebjelke. Det er ikke rom for å trekke seg tilbake hvis inntrykkene blir for overveldende. Man skal følge klokken, og blir målt etter antall telefoner en tar. Man skal ikke yte god service, man skal være effektiv. Vi vet at bedrifter som er flinke til å høre på de ansatte og legge forholdene til rette for dem, har langt mindre sykefravær. Av det bør man faktisk lære at man bør gjøre nettopp det, legge forholdene til rette. Også for de som ikke håndterer stress så godt.

Når mange blir syke, er det et symptom. Da er det gjerne noe som er galt. Jeg vil påstå at noe av det som er galt, er at politikere og media og nav og arbeidslivet ikke er kloke nok. De ser ikke at menneskene er en ressurs de må ta vare på og pleie. Vi må heie hverandre gode. Ikke tvinge folk inn i bokser som tar energien fra dem. Når vi så gjør arbeidslivet uhåndterlig for folk, er ikke medisinen å tvinge dem tilbake dit. Arbeidslivet bør være et sted hvor folk føler mening, hvor de får utvikle seg og blomstre.  Er det slik, holder flere seg friske.

Mange uføre og sykmeldte er ikke kronisk syke. Da bør man spørre seg hvordan de skal bli friske fortest mulig. Det er jo selvfølgelig det beste for alle parter. Det er ikke morsomt å være syk. Det er ikke greit for arbeidsgivere at mange arbeidstakere er borte. Det er dyrt for samfunnet. Så hvordan gjør man folk friske igjen?

Vel. Her er det jeg reagerer med vantro. Det ene politiske partiet etter det andre skryter av at de skal få mennesker tilbake fra sykdom med tvang… Jeg kan sikkert snakke for mange flere enn bare de høysensitive, men høysensitive blir ofte stresset av konflikt og harde ord. Hele debatten, og formuleringene i brev fra nav, er gjennomsyret av nettopp det. Så både navsystemet og politikerne, og media, gjør selv folk syke. For så å forlange at de skal være friske. Gir det mening?

Det vi trenger er flere sensitive mennesker i politikken og der hvor folk bestemmer. Vi har ikke godt av disse insensitive politikerne. Jeg synes ikke at vi har fortjent dem overhodet. Og når alle politikere går i samme tankeløse retning, hvem skal vi da stemme på?

Posted on september 20, 2012, in Mennesker, Politikk. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Ja hvem skal vi stemme på, det er et godt spørsmål.
    Jeg hadde håpet at arbeidslinja i sin ekstreme form var på retur nå, men det ser ikke sånn ut. Det er noe som skurrer veldig når utslitte og syke mennesker blir satt under administrasjon på denne måten. Og før var fastlegen pasientens advokat, men nå ser det ut til at fastlegens faglige uttalelser blir overprøvd av NAV. Det blir som å være helt uten advokat det, verre enn å stå for retten. Dette blir avmakt det, og det gjør vel ikke folk friskere og mer velfungerende?

    Og for noen av oss er krav det siste vi trenger, det er nettopp krav som har gjort oss utslitte.
    Sukk, hvem skal vi stemme på?

  2. Hei.

    Jeg ble tipset om bloggen din i dag, og fant dette innlegget interessant. Veldig kjekt å se at også fullt arbeidsføre folk reagerer på skytset som for tiden rettes nedover fra stemmesankernes høyborger. Jeg har skrevet litt om de samme tendensene på min egen blogg, senest for noen dager siden, ta gjerne en titt. 🙂

    http://vannlandet.blogspot.no/2012/09/det-er-ikke-jeg-som-har-en-pisket-rygg.html

  3. Så kjekt at du fant veien hit! Hyggelig med tilbakemelding 🙂
    Skal følge med på bloggen din! 🙂

Legg igjen en kommentar

