Kan systemet virke til hjelpemottakerens beste?

Jeg hadde en samtale her om dagen med en dame som trengte hjelp. Hun trengte noen som henne, som kunne gi tilbakemelding på ideene hennes, som kunne støtte henne på veien tilbake i jobb, Dette er ikke særlig uvanlig for meg. Det er det jeg driver med.

Damen er i NAV-systemet, og ikke bare det, hun er i et tiltak. Det bare virker ikke. De har sine egne planer for henne, som ikke samsvarer med hennes egne planer. Og ikke bare det – det tar veldig lang tid for dem å sette deres egne planer for henne ut i livet. Tiltaket dreier seg dermed stort sett om å vente. Det er ikke særlig oppbyggende. Derfor kom hun selvsagt til meg.

Damen går til sin saksbehandler. Er det mulig å få skifte? Nei, det går ikke. NAV betaler for dette tiltaket. End of discussion. Men, det virker jo ikke? Nei, det vet vi.

Hvorfor jeg forteller denne historien? Fordi den er så vanlig. Jeg hører den så altfor ofte. Tiltaket koster masse penger, det virker ikke, men det er ikke mulig å skifte til noe bedre. Det gjør meg trist at det kastes bort penger på noe som ikke virker. På mange måter.

Disse menneskene som er i et tiltak, tilhører gruppen som blir kritisert for ikke å gidde. Til stadighet uttaler både politikere og menigmann seg om de som kunne vært i jobb, men som ikke gidder. Det som er faktum i disse tilfellene, er at de faktisk har oppsøkt hjelp for å få til det som er vanskelig for dem. Det er proaktivt, det viser vilje. Og når de på toppen av det hele ønsker å skifte kurs fordi det som NAV betaler for, både til dem og til kursleverandør, ikke virker, eller ikke er verd pengene, så gjør de dette nettopp for å ta grep om egen situasjon. Dette koster krefter.

Både å si fra om at et tiltak ikke passer, å ta kontroversen med kursholder, å bli avfeid av saksbehandler i NAV, det koster. Det virker så usannsynlig meningsløst. Vi har mennesker som trenger hjelp til å komme ut av sin situasjon, og så har vi et system som ikke er mottakelig for endring når det ikke virker. Det betyr at NAV kaster bort bøttevis at skattebetalernes penger på noe som kanskje virker mot sin hensikt. Ikke bare er det bortkastet, men det skaper motløshet hos den som faktisk trenger hjelp. Og hvis de ikke er verd mer enn et meningløst tiltak, kan det gi en skikkelig knekk for selvtilliten.

Det hender jeg diskuterer slike temaer med folk som er i en vanskelig nav-situasjon. Ikke sjelden sier de at det kan virke som at der er en vilje til at det skal være sånn. Samfunnet trenger en pariakaste, så vi sørger for at den blir værende der nede. Systemet VIL ikke hjelpe. Det syr puter under armene dine enten du vil eller ei, så store at du ikke kan bevege deg. De tar friheten til å velge fra deg. Du kan velge å selge hus og heim og gi fra deg barna, eller holde stø systemkurs inn i evig avhengighet til NAV.

Når folk sier sånt til meg, vet jeg ikke hva jeg skal si. Fordi jeg forstår hvorfor de føler sånn. Vi trenger penger i vårt samfunn. Derfor er vi heldige å ha en velferdsstat som har akkurat dette. Vi har et sikkerhetsnett når vi kommer i en vanskelig situasjon. Det er bare det at for å få disse pengene, må man yte noe tilbake. I prinsippet er jeg ikke motstander av dette. Hvis vi ser bort fra at de faktisk allerede har ytt. (Tenk deg selv, du har jobbet fullt i 20 år uten fravær, og plutselig blir du syk. Må slutte i jobben en stund. Men du kan ikke få penger uten å yte. Noen ganger virker det som at folk glemmer alt du har betalt inn fra før. Betalte du ikke skatt som en forsikring akkurat for slike tilfeller?)

Men i prinsippet er jeg altså ikke uenig. Man skal ikke bare kreve penger. Man må gjøre noe for å kunne komme på banen igjen – så sant man kan. Det er da også best for selvfølelsen og alt. Men jeg synes ikke staten eller noen annen har krav på å forlange at det du yter tilbake skal forhindre den fremgangen du trenger.

Dette har jeg skrevet om før, og jeg vil skrive om det igjen. Så lenge der kommer folk til meg og forteller om et system som setter kjepper i hjulene for deres hurtigere tilbakekomst til arbeidslivet, vil jeg skrive om dette. Så lenge jeg leser om politikere og andre som klager over late arbeidsledige, som dermed også gjør det vanskeligere å bli hurtigere klar, så vil jeg skrive om dette.

Vi trenger en politisk vilje til endring. Vi trenger et system som gir den hjelpen folk trenger. Vi trenger ikke et system som bare flytter mennesker og skjebner rundtomkring i ulike statistikker. La enkeltpersoner få bestemme selv hvilken hjelp de trenger, og se om ikke det virker bedre! Om ikke annet, så for å motbevise noens overbevisning om at systemet er til for å holde folk nede….

På Impulssenterets intern-nettside står et sitat av Søren Kierkegaard. Det er vår leveregel nummer én:

«At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.»

Det eneste samfunnsøkonomiske ville være å lytte til hans ord. Gi den hjelpen som trengs, og anntall mennesker i systemet ville være dramatisk redusert. Garantert.

Posted on oktober 11, 2012, in Mennesker, Politikk. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Hehe – sanne ord. Jeg har selv brukt argumentet da jeg var innlagt på DPS: «jaja, dette er jo det lille jeg får igjen for å ha betalt skatt i årevis». (insert hul, nervøs latter fra systemets representanter.)

Legg igjen en kommentar

