Verden går ikke under likevel.

Heldige meg. Jeg sitter på jobben min, og plutselig er jeg vitne til debatt. Sånn har jeg det! BIFF har sin festivalbar her hos meg, og jeg får debattene intravenøst.

I disse dager virker det nesten som om verden går av hengslene. Øyne sperres opp, folk ser at noe er galt, folk ser BARE at alt er galt: Samfunnet er tuftet på mistillit. Ene facebookstatusen etter den andre roper fortvilelse og frustrasjon.

I en sånn tid er det godt å lytte til debatt om menneskeverd. Det har nettopp vært kjørt film på Bergen Kino om eldreomsorg. Jeg så den ikke, jeg hører bare debatten.

De snakker om kjærlighet, omsorg, respekt for de eldre, for de som trenger omsorg i livets siste tid. Noe om hva som kunne vært gjort bedre, noe om hva som er bra, men sterkest er det som sies om hva som er viktigst. For det er det samme som vi alle trenger. Mening. Kjærlighet. Lys. Aktivitet.

Grunnen til at det er fint å høre på dette, er at det viser at vi, menneskene, er opptatt av dette. Verden har ikke gått av hengslene. Det er massevis av håp. Mange mennesker jobber frivillig eller har som yrke eller er i familieforhold med fokus på menneskeverd og omtanke og respekt. Det er bare det at vi ikke hører det så ofte.

Foruten å faktisk ta inn over oss at vi har noen feil og mangler vi må fikse, så bør vi forlange å få større åpenhet rundt alt som er bra rundt oss. Det er det aller viktigste for å få et godt liv. Akkurat nå kan jeg anbefale å se en god film eller ti og følge debattene etterpå. Minn deg selv på at verden er så mye mer enn vi ser i media. Vi mennesker har så mye varme, bare vi får lov å vise det.

 

Posted on oktober 17, 2012, in Mennesker and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. I blant er det veldig lett å se verden gjennom de øynene som beskriver den for oss. Og media er glade i å fortelle hvor forferdelig alt er. Men vi har alle en flik av verden som vi selv eier, hvor ting kanskje ikke er fullt så ille. Og om vi legger disse små flikene sammen blir det snart til et stort teppe. Jeg tenker at det du skrev i dag, kanskje er en slik liten flik.:)

Legg igjen en kommentar

