Julebrev i desember?

IMG_3622Desember er måneden for julebrev. Det er da vi liksom skal gjøre opp status for året som gikk, reflektere over hvor bra vi har det og hvor heldige vi er. Jeg har gjort dette nesten hvert år siden jeg sluttet å kjøpe julegaver til hele verden. Da gir jeg noe av meg selv, men uten å blakke meg helt.

Men det er desember. Hvert år er det desember. Jeg klarer alltids å lire av meg en masse småsarkasmer om hvordan julen kom brått på i år også, men først må jeg finne den rette stemningen.

Men hvordan finne den rette stemningen i desember?

Desember er mørk. Den mørkeste måneden i året. Det er få dager til jul og hver dag består av en knapp time eller så. Og i løpet av den timen skal du kjøpe passende gaver til alle i familien, samt lage syv sorter og pynte til advent og jul.

Jommen sa jeg pynte. De få stearinlysene som står der, står i konstant fare for å tenne på hele huset, siden resten av huset er fylt med gavepapir og denslags som man ikke er ferdig med. Syv sorter pepperkakehus var en ensom jobb hvor jeg brant meg på tommelen og ingen gadd være med, men unntak av at noen har signalisert at lillejulaften er en fin tid å bake på.

Julebord. Hvorfor la de det til desember? Det fører til mangel på søvn som du ikke får tatt igjen, siden det egentlig er en helt vanlig måned. Dessuten tjuvstarter du bare på det som egentlig skal være stemningsskaper nummer én i  julen – julematen. Hvem kom på det? Da blir jo julen bare fortsettelsen på julebordsesongen.

Uff, nei. Desember kan de ha for meg. Jeg skulle lagt meg til å sove 24. november og våknet opp igjen til garantier om solskinn i februar en gang – hvis vi da ser bort fra alle regningene som kommer da. Tror jeg venter til mars.

Julebrev? La oss mimre om sommeren som engang var, da dagene var lange og lyse, da vi fremdeles hadde et håp om at året ville gå med overskudd. La oss se tilbake på månedene som ikke gikk med til shopping i ørske og en evig venting på å få rydde til jul. La oss ikke se frem mot en uke med ørkesløst etegilde og evige familiebesøk, til en ennå ikke planlagt nyttårsaften som også i år blir en påminnelse om nok en oppskrytt dag. La oss ikke tenke på raketter som man ikke kan se på uten frykt for å drukne i regnværet. La oss glemme at det er mørk desember.

Det er det som er poenget med julebrev. Grave frem minner fra en tid hvor solen skinte og julen var langt unna. Jeg skal skrive julebrev til julenissen: Kjære julenisse. Til neste jul vil jeg ha sommer.

Posted on desember 19, 2012, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

