Godt nytt år!

Velkommen, 2013! Overgangen til et nytt år er fin til å trekke nye linjer, se tilbake og fremover og reflektere over hva som er viktig i verden. Tradisjonen tro holder både Konge og statsminister tale til folket for å gjøre nettopp dette.

nyttår

Jeg så Kongen tale via prosjektor på veggen på nyttårsaften. Stort, flott bilde og fin stemning. Lyden var litt i usynk, men hva gjør vel det, der vi står stivpyntet og klar til fest. Kongen er en klok mann. Han sier mye riktig og viktig som må sies minst en gang i året, om hvordan vi tar vare på hverandre og hvordan vi skal ha det sammen.

«Jeg tror den viktigste livsoppgaven vi alle har fått, er å bli det beste av oss selv,»  sa Kongen. Det er faktisk en oppgave som det går an å strekke seg etter, det går an å oppnå. I alle fall blir vi bedre mens vi prøver.

Jeg har lyst til å ta med meg Kongens tale inn i det nye året.

Statsministerens tale var ikke så god. Jeg ble oppriktig irritert over hans pekefinger mot de som utnytter våre goder. Irritert fordi jeg vet at han treffer de som ikke fortjener det. Ja, vi har trygdesnytere. Det er dumt. Men vi har enda flere som blir mistenkt for å være det, uten at det har noen rot i virkeligheten. Det er verre.

Statsministeren sier:» Eller tro på at det fins fribilletter. Kraften i det norske samholdet er at alle bidrar. Ingen kan bare kreve.»

Hadde han ikke sagt «ingen» skulle jeg ikke protestert. Det er ikke hyggelig at noen utnytter systemet. Men det finnes faktisk mennesker i dette landet som ikke kan yte. Vi har mennesker som er sterkt psykisk utviklingshemmet, mennesker som har en kropp som ikke virker. Vi må ikke la det være sånn at disse menneskene ikke er verd noen ting. Klart de skal få av våre goder, selv om de ikke kan bidra! Det er jo derfor jeg betaler skatt, fordi jeg vil at de som ikke kan, skal få likevel.

Det kan sies å være en forglemmelse. Men i en nyttårstale synes jeg ikke man skal glemme de aller svakeste. Pekefingre har det med å treffe feil. Derfor hører ingen pekefinger til i nyttårstalen.

Tilbake til Kongen. Eller Ringenes Herre, som han faktisk siterte. (Bra kult, da, å ha en konge som siterer Ringenes Herre!) «Bli den du ble født til å være.» Jeg synes det er et fantastisk mål. Det gir et ansvar til hver enkelt om å gjøre det beste ut av seg selv! Det kan du gjøre om du er konge eller statsminister, har angst eller er lam fra halsen og ned. Hvem er du? Hva er ditt potensial? Hva er det beste du kan være?

Siden det kun er du selv som kan vite hva du er god for, er det ingen som kan fortelle deg, utenom deg selv, hva du skal gjøre for å bli det beste av deg selv. Du kan be om råd, men det er til syvende og sist du selv som bestemmer. Ansvar gir selvtillit og trygghet.

Om du trår feil, kan du tilgi deg selv, fordi det er bare sånn du kan oppnå å bli det beste av deg selv. Du klarer det ikke om du er sint eller bitter på deg selv. Så selve kampen dreier seg om å være grei med seg selv. Jeg tror at av det kan man bli et rausere menneske.

Vi mennesker er sosiale dyr. Vi trenger andre mennesker. Vi trenger kjærlighet, omtanke, noen å snakke med. Vi trenger det for å kunne bli de menneskene vi er født til å være. Derfor er dette målet også et samfunnsmessig godt mål. For å kunne bli det beste av oss selv, må vi også være gode mot andre. Vi må også la andre få bli det beste av seg selv.

Dette virker ganske uoppnåelig, sett i lys av verdens historie. Vi har jo ikke blitt det beste vi kan bli enda. Da hadde vi ikke hatt fattigdom og krig. Men hvem har sagt at vi skal være ferdig? Hva gjør vi når vi er ferdige? Nei, veien er målet. Vi må kontinuerlig jobbe med å forbedre oss selv.  Ikke i forhold til andre, men i forhold til oss selv.

Personlig skal jeg prøve å være litt mer positiv. Når jeg blir sint, skal jeg si hva som skal til for at jeg ikke skal være sint, i stedet for å fokusere på hva jeg er sint for. Jeg skal prøve å se folk litt bedre. Det betyr at jeg må konsentrere meg bedre, og legge vekk noen bekymringer. Jeg skal være enda litt mindre fordomsfull. Jeg skal prøve å forstå enda bedre hva som får folk til å tenke ulikt meg. Jeg skal bli flinkere til å ta imot kritikk.

Ingen av disse tingene er jeg egentlig dårlig på. Derfor skal det være overkommelig, og til og med givende, å strekke meg enda ltt lenger for å bli enda flinkere. Sånn kan jeg bli bedre.

Og så skal jeg ikke forlange at du skal ha samme mål som meg, å bli det beste av deg selv, men jeg kan, som Kongen, anbefale det! Jeg tror det skal bli gøy!

Godt nytt år, folkens! Lykke til!

Posted on januar 3, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

