Med entusiasme kan man komme langt!

Man lærer så lenge man har elever, heter det. Jeg kan si det samme om å drive veiledning. Det er umulig å si hvem av oss som lærer mest, og det spiller ingen rolle.

jippi!

Jeg er så heldig å få ha folk hos meg så lenge at vi rekker de mest fantastiske samtaler. Av og til fører samtalene til svaret på life, the universe and everything. Og svaret er bedre enn førtito, om du måtte tro det var det vi kom frem til. Jeg har nettopp opplevd akkurat det. Jeg skal komme tilbake til forløpet, men først må jeg si at jeg etter at lynet traff (i går) har jeg snakket med opptil flere mennesker i totalt ulike situasjoner som skjønte nøyaktig hva jeg mente. Det er altså ganske så allment. Hva er det som får oss til å få det til? Jeg mener hva som helst. Hvordan klarer vi det? Hvorfor er det noen som ikke klarer? Skal vi hjelpe dem å klare noe, må vi se på hva det er som får de som får det til, til å få det til. Kanskje vi skal prøve samme medisin på alle? Elementært, kjære Watson.

Forløpet:

(Jeg har egentlig lyst til å løfte henne opp og vise henne frem, men det er ikke akkurat særlig profesjonelt. Så jeg velger å la henne være anonym til hun løper ut i rampelyset helt selv). Hun sitter og grubler frem til hun plutselig utbryter: «Gi meg et positivt ord for press!» Press er negativt. Press kan lage mye motstand og hindre at man får ting til. Noen trives med press, noen yter best under press, men andre bygger murer av beskyttelse og kommer ingen vei når de blir utsatt for press. Vi diskuterer lenge og vel. Hvordan i all verden kan man skape fremgang uten press? Vi fant ikke noe godt ord den dagen. Men vi fikk en interessant filosofisk diskusjon.

Men i går morges, altså. Da kommer hun stormende inn døren, snakket nesten på innpust og utpust: «Jeg fant svaret!» Og jeg skjønner henne godt. For svaret er knallbra. Det heter DRIV!  «Ja!», sier jeg, «press er utenfra og driv er en indre drivkraft!» JA! Og så viser hun meg notatene sine. Driv dreier seg om motivasjon, entusiasme og overskudd. Jeg stjal som en ravn. Dette er bare kjempeviktig. For å få ting til, trenger du en indre driv, og den får du ikke nødvendigvis fra ytre press. Du trenger noe annet. Og det må man finne ut av hva er.

Du skulle sett henne. Gløden i øynene sa akkurat det. Entusiasme. Driv! Saken, tror jeg, er at hun faktisk har funnet sin vei, så omsider kan hun se hva det var hun trengte. Jeg tror hun kan nå langt her i livet. Hun har forstått noe som mange andre ikke er i nærheten av å forstå.

I morges snakket jeg med en seksbarnsmor. Hun trykket på en sånn der knapp hos meg som får det til å renne litt over («Hvordan går det?…) og jeg begynte å fortelle om tja, jo, men forresten, vet du hva jeg har drømt om i hele natt. Og da kom leksen. Driv kontra press. Entusiasme. Og så videre. Vel ferdigsnakket stilte jeg henne det samme spørsmålet, og, hehe, fikk det samme svaret. I en sinnsyk kabal av et liv med mange barn, syk mann, skoler her og der og så videre, dreide livet seg om å finne driven og veie den opp mot presset. Balanse mellom driv og press, og mestring. Hvem skulle tenkt at å være familieorganisator er dønn likt å være utav arbeidslivet eller sosialentreprenør.  Det er helt likt. Vi må finne balansen mellom driv og press. Klarer vi det, kommer mestringsfølelsen og  motivasjon til å fortsette.

Livet er et slit. Men så lenge vi har balanse, så går det greit. Vi holder ut, gir ikke opp! Fordi vi er drevet av en indre drivkraft. Den indre drivkraften som skaper mestringsfølelse kan føre til entusiasme og begeistring, og da kan du nå hvorsomhelst.

Neste gang noen sier at sosialhjelpsmottakere skal tvinges til å jobbe, tenk på det. Det som skjer, er at de som sliter beskytter seg selv og yter motstand. Man skal ikke tvinge. Det er ytre press. Man må hjelpe dem å finne sin indre drivkraft, for den gjør så inderlig godt å finne! Og jeg skal love at det er fantastisk å oppleve når mennesker oppdager den. Entusiastiske øyne kan smelte hva som helst.

Ha en inspirert og entusiastisk helg og hold fast i din egen drivkraft!

Jeg flyr!

Det mest entusiastiske jeg kan se for meg for tiden: Meg selv i vindtunellen på Voss. Jeg flyyyr!

Posted on januar 25, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Jeg tror nok det er bedre for mennesket å bli sett og tatt på alvor enn å bli tvunget ut i aktivitet. Det handler om menneskeverd, ikke sant? Jeg tror nesten alle blir motivert av å se løsninger og å kjenne at det kjennes rett det en gjør, en treffer den dypeste motivasjonen i seg selv.

    Må være en vanvittig motiverende opplevelse denne du forteller om her!

    Ønsker deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

