Meningen med undervisningen

IMG_6891Jeg hørte nettopp en historie om et barn som kommer fra et annet land, og som er med i Fargespill. Hun sang på klingende bergensk, og på spørsmål om hvor lenge hun hadde vært i Norge, var svaret «for et par måneder siden». Jeg vet ikke om hun var spesielt begavet, men faktum er at musikk er et utmerket redskap i språkopplæringen. Faktisk er det sannsynligvis derfor vi har musikk, fra kjempegammelt av, for lettere å kunne tilegne oss språkmusikken. Og siden språkfagene er viktige skolefag, hvorfor er da ikke musikk det også?

Det debatteres skole på politiske arenaer. Hvordan skal skolene være? Hva skal til for å få dem bedre. Noen politikere foreslår varm mat og andre mer makt til lærerne. De fleste snakker om bedre læreropplæring. Men ingen spør hva vi skal med fagene etter. Det er dumt. For er det noe jeg husker fra skolen, er det elever som lurte på meningen med det de lærte. Og svaret var som regel: «Det finner du ut av senere». Og så datt eleven fint tilbake i manglende-interesse-land. For hva var poenget?

Jeg har min egen «hva er poenget»-historie. Jeg bodde i England som barn, og kom tilbake til Norge og engelskopplæring her. Jeg visste poenget med å kunne språk. Det dreide seg om å kunne forstå, gjøre seg forstått, bli inkludert, finne venner, skjønne kulturen, få viljen din i et land hvor dette språket snakkes. Jeg skjønte fort at læreren hadde visse mangler, og at jeg ikke kunne stole på det som ble undervist. Hvis jeg snakket pensumengelsk, ville jeg miste alle nyansene som kunne gi meg tilhørighet i et engelsktalende land. Så jeg lærte ikke mer. Det vil si, ikke på skolen. Jeg har lært mye siden, bare for å ha sagt det.

Jeg synes det er viktig å snakke om hva som er meningen med fagene. Det er jo en grunn til at vi skal lære, og den grunnene skal ikke bare være innpass til universitetene. Det skal være fordi det faktisk er nyttig.  Og gøy! Det er fantastisk kjekt å lære nye ting, og en av meningene med skolen å jo være å få lov til å oppleve nettopp det. Læring er fantastisk berikende. Spør du en skoleelev om han er enig, vil svaret trolig avhenge sterkt av den enkelte læreren. En lærer som klarer å vise at faget er kjekt og givende, er en god lærer. For den vil gi eleven lyst til å lære mer.IMG_7787

Men skolen er ikke bare der for å vise at det er kjekt å lære. Den skal selvsagt lære bort visse viktige fag. Og det gjør den best hvis den forstår hvorfor det er viktig. Hva skal fagene brukes til? Kom an igjen, politikere, – diskutér det!

Nå for tiden virker det som at skolene skal skore høyt på PISA-rangeringene. Det betyr at de må undervise i det som skal testes der, slik at de kan bli målt og sammenlignet med hverandre. Men det fører ikke til noen bedre skole. Det fører til at elever blir målt etter hvor de står, og så glemmes det helt at de utvikler seg i ulikt tempo og i rykk og napp. De blir målt i hvor flinke de var på prøven, og hvis de plutselig forstår det uken etter, er det ingen som bryr seg. Så hvorfor skal de da lære det overhodet? Når de selv ikke forstår hva de skal med det i livet? Hvis dette stemmer, er det mange elever som aldri får utviklet sitt potensial. De stagnerer rett og slett på et nivå de ikke hadde trengt å stagnere på, og så roper politikerne om høyere utdanning på lærerne, eller noe sånt. Mitt spørsmål er: Hvordan fange opp disse elevene og deres potensial? Og mitt svar er: Ved å sette søkelys på hva man skal med fagene etter. Og legge opp fagene deretter.

Jeg innledet med en fortelling fra Fargespill. Der har vi et godt eksempel på hva musikk kan brukes til. Målet med musikkundervisningen bør være blant annet å lære barna å uttrykke seg på andre måter enn bare med ord, også for å lære språk bedre.  Slik blir musikkundervisningen viktig. Dernest må vi spørre hva musikk er godt for. (Spør du Wikipedia, får du følgende svar: «Musikk kan fylle kunstneriske og estetiske behov og tjene som kommunikasjonsform eller underholdning, eller spille seremonielle og religiøse roller. Den kan også benyttes til terapeutiske eller helsefremmende formål.» Ikke så rent lite, altså, men alt dreier seg om uttrykk og noe som skal gi glede og helse.

Setter man musikk høyt, kan man bruke den til å lære bort flere språk og en del matematikk. Man kan bruke det til fysisk aktivitet, lære barna å bevege kroppene sine til musikk. Ikke at de ikke kan det, men det er noe som barn har det med å bli avlært, til stort savn senere i livet. Fysisk aktivitet er veldig viktig vet vi, og derfor bør det fokuseres på i skolen. Men hvorfor er fysisk aktivitet viktig? Elementært. Man trenger å bevege kroppen for å forebygge sykdom og slitasje senere i livet, og for å lære bedre. Det er bevist at barn som går til skolen, lærer bedre enn de som kjøres (evt busses) til skolen. Derfor er kroppsøvning også til for å gi barna bedret læring. Altså viktig også for de teoretiske fagenes skyld. Akkurat som musikk. Men vi kan ikke bruke disse fagene til å måle elever opp mot hverandre. De er til for å gjøre elevene bedre i de teoretiske fagene, dermed kan vi ikke gjøre dem om til konkurranse. De skal legge til rette for at alle har de samme mulighetene, dermed er det nødt til å være en positiv opplevelse. Det er ikke alle som liker å bli målt til middels eller under middels, eller på bånn. Men de bør ha muligheten til å like fysiske, praktiske og estetiske fag. Da kan de nemlig lære å forstå teoriene rundt dem også, og slik bli flinkere teoretisk.

Lesing, skriving og regning er som kjent bra. Men det er veldig langt fra nok. Hva skal man skrive, dersom man ikke har interesser?  Hva skal man lese, utenom det man blir bedt om å lese? For å ha noen interesse av å fortsette å bruke disse fantastiske ressursene, må man forstå meningen med det – sin egen mening. Regning er viktig, men totalt meningsløst for dem som bare ser tall, tall og atter tall uten innhold. Det er mye lettere å forstå tall når man må omsette en planke i centimeter for å få den til å passe med en annen, å omregne en halv liter om til desiliter mel for å få en liten nok porsjon boller til at alt blir oppspist, lag musikk av hel- og halvnoter og forstå hva det vil si å oktavere når notene går for høyt. Matte er ikke bare på et papir, og blir tallene omsatt i praksis, kan de bli kjempeartige. Tenk om skolen pirret nysgjerrigheten til barna, i stedet for å fôre dem med informasjon de ikke forstår, med tester som eneste mål.

IMG_8091
Meningen med skolen burde være å gjøre barna i stand til å møte voksenlivet og yrkeslivet på en nysgjerrig og eksperimenterende måte. Fordi de så alle mulighetene som lå der. Og de så at noen av dem var deres.  De bør vite hva en spade er, hvordan en synål og en gitar virker, hvorfor man skriver og hvordan vite hvor mye avslag man får på prisen når det er 30% avslag på varene. De bør kunne synge BEDRE enn de kunne da de begynte på skolen (Veldig ofte er det motsatt). De bør vite hvordan de skal finne og utvikle sine egne muligheter. Og ja, det er skolens ansvar. For i veldig stor grad har det vært skolens rolle å avlære mennesker disse egenskapene som de fleste av oss er født med. Vi er født nysgjerrige, fysiske, kreative og glade i musikk. Og  når alt dette kan gjøre mennesker flinkere i teoretiske fag, virker det paradoksalt at det skal kveles nettopp i skolen, som insisterer på å måle hvor flink du er i teoretiske fag.

Et interessant tema som er oppe i pedagogikkdebatten i våre dager (igjen), er differensiering. Noen politikere mener at vi skal dele klassens barn etter evner, mens noen mener at det skaper tapere, eller A- og B-lag.

Men grunnen til at man tenker slik, er at man har en formening om hva som er A og hva som er B. Hva er viktig, hva måles? Man måler kun en bestemt type kunnskap, og kun de som er flinke i denne type kunnskap, blir enerne på skolen. Kanskje vi skulle sett litt på hva det er vi måler? Vi trenger også de som ikke er flinkest i algebra. Vi trenger de som ikke kan sitte i ro på stolen. Vi trenger de som sitter og plager i undervisningen. Men det vet vi ikke, for vi ser de bare som problemer, fordi de ikke får vise hva de kan, hvem de er, hvilket potensial de har, for det er ikke det vi måler. Tenk om de fikk gå i klassen for de som interesserer seg mer for fysisk arbeid? Tenk om vi hadde klasser hvor utvikling av kreativiteten sto i fokus? Jeg har opplevd, her i Norge, at  såkalt dårlige elever ble tatt ut av undervisningen og dannet en ny klasse. Det gikk ikke lang tid før de ikke lenger var dårlige. Et par av dem ble til og med skikkelig gode. Når de ikke vår dårligst, fikk de en helt annen motivasjon. Og selv om en av dem slet veldig, fikk han støtte av de andre, fordi de visste hvordan han hadde det.

Skolen skal ikke skape vinnere og tapere. Skolen skal skape muligheter for alle. Da kan vi ikke si annet enn at målingsskolen har feilet. Det er tallene som sier hvem som er vinnere og tapere. Og endatil har det ikke nødvendigvis sammenheng med virkeligheten. Jeg vet om mange som har valgt yrke utfra gode skolefaglige evner, som har blitt utbrent og desillusjonert senere fordi det ikke stemte overens med egne ønsker og behov. Jeg vet om mange som har kommet langt inn i universitetsstudier og endt opp med ikke å få mer lån, og heller ikke jobb, fordi valgene utelukkende var gjort utfra karakterer på skolen. Skolens vinnere trenger ikke ende opp som vinnere, fordi skolen ikke egentlig henger sammen med virkeligheten. Skolen er én verden, virkeligheten en annen. Skolen bør forberede barna på den virkelige verden. Og den virkelige verden er mye mer enn lesing, skriving og regning.

 

(I går sto det forresten en kronikk i Aftenposten om tegneopplæring i skolen, for de som måtte være mer interessert i temaet)

Advertisements

Posted on april 1, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: