Oppdragelse i skolen før og nå

IMG_8317Hvor ofte leser vi ikke at lærernes jobb har endret seg fra undervisning til oppdragelse? Hvorpå det argumenteres for at det er foreldrenes oppgave å oppdra barna, mens lærerne skal undervise i fag.

Jeg var på loppemarked i helgen. Der fant jeg en engelsk lærebok fra 1933, Lærebok i engelsk for begynnere. Mitt engelsklærerhjerte begynte å dunke, og jeg ble stående og lese, og humre. Jeg kjøpte selvsagt boken. Den er skikkelig nydelig. Veldig dialogbasert, veldig systematisk, og ikke minst: oppdragende!

Det som slår meg er selvsagt at undervisning i gamle dager var mye mer oppdragende enn den er nå. Men i og med at barna lærte oppdragelse gjennom pensum, og ikke ved at læreren måtte stå og rope «sett dere ned!» (Ikke at jeg vet at det er det de gjør nå, men likevel), ble det ikke en tilleggsjobb slik som det fremstilles nå. Denne boken har en solid forklaring i innledningen om hvilken pedagogikk den legger til grunn, hva som er målet. Der nevnes ikke oppdragelse med et ord, bortsett fra at det står at stoffet er hentet fra elevenes daglige liv, slik at det er lett å bruke språket. Og det daglige liv, det innebærer høflighet, god oppførsel, en fin omgangstone og en god dose moral. Her er sanger med noter og dikt og rim, og søte, små historier. Og masse fin samtale på ekte høflig engelsk vis. Hvis ikke barna lærer oppdragelse av dette, følger de ikke med. Så det er i alle fall ikke sant at skolen har fått en NY oppgave i å oppdra barn.

Egentlig kan det ikke forventes at foreldre skal oppdra barn til å oppføre seg på skolen. Alminnelig høflighet, selvsagt, men jeg håper at de fleste familier har en helt annen dynamikk enn klasserommet har, og at de fleste barn ikke oppdras til å sitte i ro på plassen sin og rekke opp hånden når de har noe på hjertet. Skoleoppførsel bør læres på skolen, og her sitter jeg jammen med et godt eksempel på hvordan det kan gjøres. I pensumbokform. Men her er en søt historie om en gutt som heller ville leke enn å gå på skolen:

There was once a little boy; he was not a big boy, for if he had been a big boy I suppose he would have been wiser. He was not taller than this table. And his father and mother sent him to school. It was a very pleasant morning; the sun was shining, and the birds were singing in the trees. Now this little boy did not care very much for his books, for he was a silly little fellow, and he thought he would rather play than go to school. And he saw a bee flying about, first to one flower, then to another. So he said, «Pretty bee, will you come and play with me?» But the bee said, «No, I must not be idle, I must go and gather honey.»  Then he met a dog, and he said, «Dog, will you play with me? » But the dog said, «No, I must not be Idle. I must catch a hare for my master’s dinner. I must make haste and catch it.» – Then the little boy saw a horse, and he said, «Horse, will you play with me?» But the horse said «No, I must not be idle; I must go and plough, or there will not be any corn to make bread of.» – Then the little boy said to himself, «What, is nobody idle? Then little boys must not be idle either.» So he made haste and went to school, and learnt his lessons, and the master said he was a good boy. 

Sier ikke dette bare alt? Barn er naturlig ikke nødvendigvis utlærte, men de kan bli det, med erfaring, og selvsagt av å lese gode, illustrerende historier. Det er ikke veldig galt å gjøre feil, men man skal lære av dem, sånn at man blir flinke, gode og smarte barn.

Jeg synes det er på tide å trekke frem de gamle undervisningsmetodene, for å se om ikke der fremdeles er noe vi kan dra nytte av i dag. Verden er ikke SÅ forandret! Dengang trengte lærerne oppdragelseshjelp, og mye kan tale for at de trenger det fremdeles. Så det var dagens tips!

Advertisements

Posted on april 18, 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: