Naivitet og å bli lurt

Jeg leste en artikkel heromdagen om en dame som traff en mann på nett, som lurte alle pengene hennes over på hans konto. Så så hun ikke mer til verken ham eller pengene. Hun følte seg lurt. Hun ble lurt. En skrekkelig følelse – en sånn som gjør at det er så vidt du tør å rapportere det. For det er du som står igjen som dum.

Det er ikke det dette innlegget skal handle om.

Jeg leste et innlegg fra en trettenåring som advarte empatiske barn mot å bli lurt av romfolket som sitter og tigger. Jeg reagerte ikke aller mest på dette ene innlegget. Det er trist at barn læres opp til at empati er galt. Men jeg reagerer mest på at det er mye i samfunnsdebatten som er sånn. Vi må ikke være for snille, for da blir vi lurt. Og eksemplene er mange i slike små saker, som å gi til tiggere, enten de er narkomane eller rom eller annet. Du må ikke gi penger til narkomane som sier de vil ha penger til en kaffe. Det går helt sikkert til rus. Du blir lurt. Romfolket sitter der med liksomamputerte armer og bein og så blir de hentet i limousiner av søkkrike bakmenn. Du blir bare lurt.

Nei, jeg vil påstå at de fleste slett ikke føler seg lurt når de har gitt penger til folk som påstår at de trenger det. Langt de fleste forstår at det kanskje ikke er den grusomste sannheten de får vite, men en påpyntet sådan. Ordene sier at de trenger penger til noe du kanskje har samvittighet til å gi til, men det de trenger, er penger. Punktum. De som gir, føler seg ofte litt bedre når de har gitt. Det er en verdi i seg selv.

Den største gleden du kan ha er å gjøre andre glad. Giverglede. Den som gir, skal få tilbake mangfold av det de gir. Ordene kommer mange steder fra, og vi har dem, fordi det er mange som føler seg bedre når de gir. Sånn sett kan du nesten si at noen føler seg bedre fordi vi har tiggere. Den følelsen av å ha fått lov til å dele av din rikdom med noen som ikke har så mye, den er en verdi i seg selv. De som sitter igjen med en følelse av å ha bidratt, er slett ikke lurt av noen.

Jeg vet at det å gi bidrar til økt lykkefølelse. Jeg vil gjerne ha det sagt: Jeg gir aldri penger. Jeg har ikke penger. Okei, jeg er rikere enn de som tigger, men jeg føler også en sterk forpliktelse til å ta vare på mine nærmeste i den grad at jeg ikke har penger å dele med andre. Men det betyr ikke at jeg ikke har noe å gi. Grunnen til at jeg ikke har penger, er at jeg har ofret muligheten for å tjene penger for å få lov til å gi det jeg kan best. Jeg gir det jeg er best på å gi. Hvorfor? Fordi det gir meg en sånn enorm lykkefølelse å få lov å dele det JEG kan. Det får meg til å føle meg meningsfull!

Det er akkurat det samme. Jeg hjelper «de som ikke vil». Nemlig de utenfor arbeidslivet. Det er når jeg faktisk gjør det at jeg faktisk ser at det ikke stemmer, at «de» ikke vil. «De» er ikke en ensartet gruppe. Noen vil totalt desperat, men får det ikke til. Noen har gitt opp, så det er strengt tatt riktig at de ikke vil. Men de vil mer når de forstår at de kan. Og det forstår de bare når noen faktisk ser dem som verdifulle mennesker. Nå kan jeg fortsette med eksempler, men det er vel ikke nødvendig. Poenget er at det å gi, er ikke naivt. Det er et behov som GIVEREN har.  Og det finnes mange eksempler på at givere har nådd inn til mennesker. Historier om givere som har blitt venner. Historier om givere som har fått folk i jobb. Historier om givere som har blitt overrasket. Den følelsen av å ha nådd ut til ett eneste mennesker er så til de grader mye mer verdifull enn følelsen av mistenksomhet som media oppfordrer til.

Der finnes historier som er grusomme. Om barn som er dopet på heroin for å ligge i ro i timesvis. Om bakmenn og menneskehandel. Dette er store internasjonale problemer som ikke et enkeltmenneske kan påta seg å føle ansvar for.  For meg er det en helt annen diskusjon enn hva man skal eller ikke skal gi til tiggere.

Jeg kan ikke for mitt bare liv se at noen sitter på gaten og tigger i timevis fordi det er en ok tilværelse. Det kan det ikke være. Det kan ikke være ok å sove under en bro hver natt. Jeg synes det er helt normalt å føle empati med mennesker som har det sånn. Det er bare å tenke seg selv i den situasjonen. Daglig sjikane, nedverdigelse, vondt i kroppen. Det er bunnen.

Hvis et enkeltindivid har behov for å gjøre noe som helst, om det så er å bare slå av en prat, eller et vennlig blikk, så er man høyst menneskelig. Man blir ikke lurt. Du blir kun lurt hvis du føler det sånn selv. å være grei er også en egoistisk handling. Men den gir positive ringvirkninger. Du føler deg bedre av å smile, og de du omgås føler seg ok av å bli smilt til. Å rakke ned på andre gir også energi og engasjement, men det bidrar ikke til mer lykke noen steder.

Jeg er grådig naiv. Mitt høyeste mål med livet er mest mulig lykke. Det er ikke lett, spesielt siden jeg blir så eitrende sint at å lese om folk som advarer folk mot å være grei. Men mitt aller beste middel på veien til mest mulig lykke er å gi mest mulig glede. Enkelt, banalt, men hvorfor skulle det ikke være enkelt, da? Det enkle er ofte det beste, sier Rema 1000. Akkurat der har de kanskje rett. Smil til verden, og verden smiler tilbake. De som har prøvd, de vet det.

En vakker dag, når jeg har blitt ordentlig modig, skal jeg sette meg ned ved en tigger og dele en vaffel. Så skal jeg se hva som skjer. Ikke så mye hvordan tiggeren reagerer, for det ser jeg jo på gaten av og til. Men med meg. Jeg tror ikke jeg vil føle meg lurt, jeg tror ikke at hele Europas romfolk vil valfarte til Norge for å dele vafler med meg. Akkurat DEN debatten er noe annet. Vi kan få tilbake tiggerforbudet hvis vi vil ha bukt med tigging. Men så lenge vi tillater tigging, må vi akseptere at noen ønsker å gi.

For sin egen del.

 

Posted on mai 29, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

