Vi, de druknede: læring, utdanning, undervisning I

Her er en blogger som har mange tanker omkring skole som jeg deler. Dette innlegget dreier seg om hvordan barn lærer ulikt, men skolen går ut fra at alle lærer likt. Da blir selv de beste behandlet som dumme.

Gjøkeredet

23

Jeg har sett meg nødt til å dele dette temaet opp i (minst) to, da tankene mine rundt dette ikke er særlig gjennomtenkte, tydelige eller ferdigtygde. Anse dette som lufting av tanker. Jeg kan godt tenkes å forandre mening underveis eller motsi meg selv. Kan tenkes dette oppfattes som om jeg går i temaet med harelabb. Pytt.

Del 2 finner du her.

Jeg har fått et spørsmål fra en leser (ja, faktisk!) på bakgrunn av noen poster jeg har skrevet før om grunnskole, undervisning, utdanning og denslags (se bunnen av posten for linker). Hvis vi nå går ut ifra at jeg er en av dem som er over gjennomsnittet kreativ, smart, intelligent (disse begrepene diskuteres andre steder.). For å bruke begrepet jeg liker best; divergent thinker. Hvorfor var grunnskolen et slikt mareritt? Og hvordan kunne undervisningen den gang fungert bedre? Hvorfor følte jeg meg, og var, såpass anneledes?

View original post 758 more words

Posted on juni 8, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. cuculus canorus

    Duverden; takk for reblogging, tilliten og …ehrm.. støtten 😉

  2. cuculus canorus

    Føyer meg til det med ensporethet. Det store for tiden er jo mobbing, og der kunne jeg tenkes å mene noe etterhvert 🙂 Det finnes nå en (muligens mer usammenhengende)del II

Legg igjen en kommentar

