Offentlige og private feil og mangler

IMG_9848

Interessant skilt ved Aalborg-flyplassen

BT i dag: Arbeidstilsynet vurderer å stenge Rosehagen bofellesskap på Milde. Bergen kommune innrømmer ulovlig tvangsbruk. Og flere feil.

Nei, jeg skal ikke skrive et innlegg om hvor forferdelig kommunen er som ikke gjør jobben sin. Jeg skal bruke dette opp mot saken mot Akademiet videregående skoler som var i media i forrige uke på grunn av økonomisk rot. Og hvordan vi behandler den informasjonen.

Det er menneskelig å feile. Veldig mange gjør feil, både i det offentlige og i det private, og på privaten, og i det hele tatt. Feil er helt normalt. Det er selvsagt ikke bra at det gjøres så mange feil, så vi er i grunnen heldige som har såpass mange instanser som passer på. Arbeidstilsynet gjør sitt, advokater gjør sitt, media gjør sitt og det gjør jammen du og jeg også. Vi har både rett til å ha våre egne meninger og til å ytre dem. Så nå gjør jeg akkurat det ved å stille spørsmål til hvorfor det er sånn forskjell på hvordan vi behandler feil i det offentlige og i det private.

Det går selvsagt ikke an å sette bofellesskap og skoler opp mot hverandre. Siden jeg ikke kan så mye om bofellesskap, får jeg heller eksemplifisere med skoler. Men du kan jo ha bofellesskap og andre institusjoner i bakhodet, for dette dreier seg kun om at a) det offentlige gjør feil, og vi sitter sjokkerte tilbake og sier at sånn kan vi ikke ha det og b) det private gjør feil og det er tidenes argument for at vi ikke liker at private aktører finnes.

For et par uker siden var Akademiet og BPG i media på grunn av økonomiske mislighold eller noe sånt. Audun Lysbakken var selvsagt kjapt ute med å fordømme privatskolene og høyresiden som tillater denslags, og kommentarer ellers gikk på at slike private skoler er kun til for at noen få skal karre til seg masse penger, og da er det selvsagt galt.

Jeg skal ikke forsvare det økonomiske hva-det-nå-er-for-noe. Har de gjort feil, så har de gjort feil. Og da får de betalte tilbake det de skylder. Men det er ikke nok til å fordømme privatskoler generelt. Det er ikke nok til å fordømme disse privatskolene spesielt, heller. Ikke annet enn det økonomiske. For det er gode skoler. Elever velger dem fremfor offentlige skoler fordi de har godt rykte på seg. Jeg kan forklare hvorfor.

Jeg har en sønn som går på offentlig barne-og ungdomsskole. Til høsten må også han flytte skole, fordi de skal rive ungdomsskolebygget. Fra før har de revet barneskolebygget, og småskolebarn har vært busset til andre skoler. I de elleve årene jeg har hatt barn på denne skolen, har den vært overfylt, og i en del av årene har jeg fått barn sendt hjem fra skolen fordi de har hostet så fælt. Legen sa det var normalt at barn hostet i mange måneder, men det har etterhvert gått opp for meg at det er normalt i Bergen, fordi vi har så mugne skoler her.

Jeg hadde mine Akademiet-elever oppe til muntlig eksamen på Katten. Det er en offentlig eksamen, så den finner sted i et offentlig skolebygg. Jeg fulgte en av elevene til toalettet. På vei opp peker hun på malingflass og mugg i taket. «Her er en av grunnene til at jeg går på Akademiet,» sa hun.

Jeg underviser altså på Akademiet Privatist. Der fikk jeg jobb på grunnlag av en søknad hvor jeg forklarte hvorfor de burde ansette akkurat meg til engelsklærer. Jeg HAR kompetansen i orden. Både utdanningen, erfaring og en upåklagelig engelsk etter å ha bodd i England som barn. Og en enorm glede av å undervise, å se (og mest høre) elevenes utvikling og å oppleve dem si at dette var den gøyeste skoledagen de har opplevd. Men i det offentlige har jeg ikke så lett for å få jobb. Jeg har ikke lang nok ansiennitet, og foruten utdanning, ser de ikke på annet. Jeg hører både mine og andre barn fortelle om elendig engelskundervisning, hvor læreren snakker norsk i timene og ellers stort sett bare… snakker. Du trenger ikke være en god lærer for å få jobb i det offentlige.

På Akademiet har de et kriterium når de skal ansette lærere: Personlig egnethet. Lærerne er ansatt i et vikarbyrå (Det står i avisen). De blir evaluert av elevene for hvert semester. Slik sørger de for at evalueringene blir slik som den jeg tenkte å trekke frem i dette innlegget. Jeg fikk bare gode evalueringer, men denne bet seg fast: «Er svært fornøyd med samtlige lærere.» Burde ikke det være med i betraktingen når en vurderer om vi skal ha private skoler?

Rektorer i det offentlige får ikke det samme peset for økonomiske forhold som de i det private gjør. Det er en annen økonomisk modell. Men det at det private faktisk gjør penger på noe som er et offentlig anliggende, gjør at vi er ekstra påpasselige. Det ER en god ting. Men for meg er det viktigere at tilbudet er bra, enn det økonomiske som ligger bak. Det betyr at jeg synes at det er flott at noen passer på at det går riktig for seg økonomisk, og sørger for at også de private aktørene følger spillereglene. Men jeg er skeptisk til at de feilene de gjør skal gjøre at tilbudet forsvinner. For det private er nødt til å være bedre enn det offentlige. Det er den eneste måten de kan holde hodet over vannet på. Ingen vil velge et privat tilbud som er dyrere og dårligere.

Private aktører tjener penger på jobben sin. Det gjør faktisk offentlige tjenestemenn også. Jeg kan tenke meg mange grunner for å velge både det ene og det andre. Det er frihet kontra trygghet, for eksempel. Men motivet, som vi i grunnen ikke vet, er heller ikke så veldig viktig. Det viktigste er vel at resultatet er bra, og at de som mottar tilbudet er fornøyd?

Som sagt, det er menneskelig å gjøre feil. Offentlig ansatte bryter loven fordi de har for få på jobb til å få det til. Private aktører bryter loven, kanskje fordi den økonomiske modellen er så annerledes enn den offentlige og dermed så vanskelig at det er lett å gjøre feil?  Det er umulig å finne på nye måter å gjøre ting på uten å famle og å risikere å gjøre feil. Men det at vi har så mange instanser som kan finne feil, gjør at vi kan gi dem alle sjansen til å ordne opp og bli bedre.  Ikke fjerne de som gjør feilene fra jordens overflate før de har lært av sine feil. I alle fall ikke hvis de ellers gjør en god jobb.

Skulle vi lagt ned alle offentlige og private institusjoner som gjør feil, var vi tilbake til storfamiliesamfunnet. Sykehus, skoler, bofellesskap, eldresentre, barnehager… Vi hadde ikke hatt det. Alle gjør feil, og alle tjener penger på det.  Det er liksom litt trendy i Norge i dag; å tjene penger. Mens det private finner «sugerør ned i statskassen», sitter offentlig ansatte oppå pengebingen og får organisasjoner til å åpne døren til den for dem. Vi slåss alle om de samme pengene. La det ikke være et hinder for et skikkelig tilbud med skikkelige valgmuligheter.
Posted on juli 1, 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

