Språk og politikk

Reparatør i Tyrkia, som går rundt i nabolaget og henter ting som trenger reparasjon. Han er stolt av jobben sin!

Reparatør i Tyrkia, som går rundt i nabolaget og henter ting som trenger reparasjon. Han er stolt av jobben sin!

Årets valg er ett mellom pest og kolera. Det vil si, uansett hva vi stemmer, får vi en statsminister jeg ikke vil ha. Vi kan velge mellom to regjeringsalternativer som inneholder partier som krangler om hvem som har minst respekt for folk. Det lover ikke  bra. Jeg tenker på debatten om sosialhjelpsmottakere, og andre sjikaner.

I dagens Aftenposten står det at «Anniken Huitfeldt (Ap) konkluderte med at Høyres lokalpolitikere ikke vil ha aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottagere etter bare å ha møtt to av partiets ordførere. Det har satt sinnene i kok.» For Høyre  vil ha seg frabedt å bli beskyldt for ikke å sette krav til sosialhjelpsmottakere!

Det er ikke det med aktivitet som irriterer meg. Jeg tror at lediggang skaper ensomhet, meningsløshet og et fattigere liv. Det jeg plages av, er språkbruken. Ikke bare fordi at det sårer de som allerede har det vanskelig, men det skaper holdninger, både blant folk flest, og ikke minst de som skal håndheve reglene.

For dette stadige kravet om aktivitetsplikt får det til å høres ut som at a) det ikke allerede stilles krav til dem og b) at de trenger å bli stilt krav til for i det hele tatt å gidde. Det er slike holdninger som gjør at NAV kan sende ut oppmøtepliktsbrev til pasienter som ligger i isolat på kreftavdelingen. Det er slike holdninger som gjør at NAV setter folk på tiltak som overhodet ikke passer dem som blir sendt dit. Det stilles allerede (urimelige) krav, og jo mer saksbehandlere får høre at det ikke stilles krav, jo mer urimelige krav blir stilt. Det gir ingen forpliktelser andre veien til resultater. Det burde være et minstekrav at pengene vi bruker på sosialhjelpsmottakere gir en viss mening. Det er her vi skal være bekymret for skattepengene våre. Når høytutdannede mennesker må lære å skrive dårlige søknader og CVer, enda de har lært å lage gode søknader og CVer før. Folk som blir tvunget til å ta jobber som de av erfaring vet de ikke tåler. Folk som blir tvunget i praksisplasser hvor de er garantert fra første dag ikke å få jobb. Og endeløse møter med saksbehandlere som ikke har kompetanse på arbeidsliv eller psykologi. Som uten blygsel nedverdiger deg med sin holdning at du er en lat slabbedask som ikke har jobb fordi du egentlig ikke vil – eller i alle fall ikke har forsøkt. Mobbing i skolen og i arbeidslivet er forbudt, men å mobbe en sosialhjelpsmottaker er helt greit. Både politikere, pressen og NAV har det som egen sportsgren. Høyre, AP og Frp konkurrerer beinhardt om medalje.

Når NAV ikke er avkrevd kvalitet i det de leverer, flytter de bare folk rundt i systemet slik at det ser greit ut i statistikken. Men hvem registrerer at en person som gjennom tiltak fikk seg jobb, mistet den igjen etter kort tid og er tilbake i systemet? Det vet jeg skjer, fordi det stilles null krav til arbeidsgiver. Plikt og krav er ord som blir brukt om den svakeste parten her. Den som mangler noe. Jeg vet om folk som har vært ledige lenge. Hva de gjør for å skaffe seg jobb, vet jeg ikke, men jeg ser ikke for meg at de fortsatt er like aktive som de engang var. Man gir opp på et tidspunkt, og prøver å få til et liv likevel. Jeg ser for meg NAV tvinge dem inn i jobb. Det har de selvsagt gjort før, og det samme skjedde da som jeg tror vil skje igjen: De tar imot. Det er absolutt ingen grunn til å kalle det plikt, tvang eller noe som helst annet som indikerer mangel på vilje. Tvert imot, det er mer som en gave. Endelig skal de også få ta del i det samfunnet som alle andre maser om. Endelig skal de få noen å spise lunsj med og dele historier med. Endelig skal de ha noe å snakke om når de kommer hjem fra jobb.

Jeg vil ikke ha Høyre, Frp og Arbeiderpartiet i regjering. Jeg vil ha noen som kan fikse de problemene vi har med at en gruppe sliter med å få jobb (hovedårsaken er at de har en CV med hull, som er umulig å fylle dersom ingen tar sjansen). Som sliter med å bli inkludert. Som blir fôret med plikter og sanksjoner så de tror de ikke har myndighet over sine egne liv. Disse ordene fratar mennesker initiativ og tro på at de selv kan bestemme. Jeg har hørt om saksbehandlere som har nektet folk å søke jobber, fordi det kunne sammenfalle med at saksbehandleren prøvde å finne praksisplass til vedkommende. Det er dette som er å sy puter under armene på folk.

Det aller første politikerne burde gjøre for de som er utenfor arbeidslivet, er å endre retorikken. Slutt å skyve disse menneskene foran dere i den tro at velgernes indignasjon over at pengene våre går til de late, skal gi dere stemmer. Jeg har møtt elleveåringer som forstår dette bedre enn dere.

Jeg har stått i valgbod i år. Dit kom der to hissige tenåringer hvor jenten spurte meg: «Hva synes dere om at innvandrerne tar jobbene mine?» Jeg kunne fortelle henne at så ikke er tilfelle, hvorpå hun fortsetter og sier at «bare fordi jeg ikke er atten..» Etter hvert forsto hun at innvanderene ikke kan noe for at hun ikke har fylt atten, og at hun nok ikke hadde fått jobber som krevde at hun var atten om vi så var tom for innvandrere. Poenget er at retorikken, som vi har hørt så mange ganger før, på en måte blir sann.  Det er ikke den innvandrer som kommer noe som helst sted med tanke om å ta andres jobber. Men retorikken gjør dem til tyver og kjeltringer, og folk tror på det. Alt blir bedre bare vi får straffet kjeltringene. Jeg synes vi burde holde oss for gode til å skape kjeltringer overalt.

Snakk om å utjevne forskjeller. Vi har jo en annen syndebukk i valgkamptider. «De rike». De er også blitt helt forferdelige, egoister som suger ut pengene som vi sel skulle hatt til vedlikehold av skoler og annet offentlig. Privatisering er det verste skjellsord fra venstresiden. Tenk at noen kan jobbe for å tjene penger til seg selv! Noe så forkastelig!  Nå har til og med mediene begynt å ta saken for å balansere det litt. Hvor hadde Bergen vært uten «de rike». Festspillene, ballbinger og idrettshaller. Vi er en kulturby takket være rike, flinke og gavmilde mennesker som har fått lov å skape sine bedrifter. De har til og med gitt mange arbeidsplasser. Også til dem som våre politikere vil tvinge i jobb.

Nå er det ikke bare de fattige og de rike som blir ofre for skitten retorikk. Jeg har sett hele tre valgkampsendinger på TV og må si at dersom jeg skulle stemt utfra det jeg hørte der, hadde jeg funnet på noe annet valgdagen. Kanskje emigrert. For politikerne gjør ikke annet enn å fremstille hverandre som de uhyrligste monstre som vil rive samfunnet sønder og sammen. Eller, sett fra Høyresiden, allerede HAR revet samfunnet sønder og sammen.

Vi bor i et ganske bra land, egentlig. Vakkert, rikt, og selv om vi snakker om alt som ikke er så bra, så er selv det bedre enn mange andre steder. Det glemmer vi. Hvis vi hadde hatt et fokus på at Norge faktisk er et fantastisk land med muligheter, og så på det som ikke fungerer optimalt som utfordringer vi må løse, og menneskene i det som redskaper til  få det til, så kunne vi kanskje fått det til.

Og Torbjørn Røe Isaksen: Hvis du hadde skapt de stillingene som innebar «snømåking, vedhugging, seniorhjelp, flyttehjelp eller andre ting,» skal jeg vedde på du hadde fått svar på utlysningene! Gi jobben til de som trenger den mest! Det hadde vært så mye mer verdig om de du snakker om fikk søke på vanlig måte, og fikk jobben som om det ikke var noe galt med dem. Politikere, dere skaper stigma. Det gjør jobben deres vanskeligere, fordi det skaper motstand i dem dere stigmatiserer. Gi muligheter, istedenfor å bygge murer.

Godt valg, folkens. Stem på det partiet som vil deg best. Men politikerne levner jeg ikke mye håp før jeg hører at de kan snakke skikkelig. Språk skaper holdninger.

Posted on august 31, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

