Rett te PISA

Den totale mangel på estetisk utdanning gjør at slike brotsverk blir gjort uten av vi dumme innbyggere engang merker det. Frem med estetikk i skolen!

Den totale mangel på estetisk utdanning gjør at slike brotsverk blir gjort uten av vi dumme innbyggere engang merker det. Frem med estetikk i skolen!

Ny PISA-evaluering og Norge er i oppløsning. Hvordan kunne det gå så galt – Norge – UNDER middels??? Eller, som andre sier: Hva gjør egentlig PISA med den norske skolen? Eller atter andre: Er den så viktig?

Jeg mener det er viktig å snakke om PISA, akkurat som det er viktig å snakke om Fremskrittspartiet, spesielt hvis vi ikke vil at de skal styre landet. Det er viktig å snakke om PISA like mye som det er viktig å snakke om nordmenns fremtid. For PISA driver og ødelegger selvtilliten til det norske folk. Vi som trodde det var typisk norsk å være god.

God i hva da? Jeg deltok på en innovasjonskonferanse i fjor, hvor det ble nevnt at vi i Norge trenger ikke flere ingeniører, slik som det blir hevdet. Vi trenger flere gode ingeniører. Det betyr ikke at vi ikke produserer nok ingeniører, men at de som produseres, rett og slett ikke er konkurransedyktige. Vel, ikke alle, i alle fall. Hva betyr det? At vi må øke realfagskompetansen på alle barn slik at de kan bli gode ingeniører? Nei, det gjør ikke det. Det betyr at de vi utdanner, bør bli gode. Så kan de som ikke skal bli ingeniører få gjøre noe annet.

Derfor må vi diskutere hva vi skal med PISA. Det avdekker gjennomsnittet i en røys med land innen et ørlite spekter av fag. Vi er ikke så himla gode der. Kina har sikkert en røys med gode ingeniører. I tillegg til et lavt prisnivå tjener de jo stort på det, å avle ingeniører som kan besørge verden med lavprisvarer. Men hvor mange trenger egentlig vi? Hva vil vi med Norges fremtid? Hva vil vi at menneskene våre skal drive med? Vi trenger ikke bare ingeniører. Hva trenger vi? Og hva har det med PISA å gjøre?

Nettopp det at PISA bare undersøker en viss type kunnskap målt til en viss tid, altså hvor flinke barna er til å lese, regne og forstå noe naturfaggreier – i forhold til hverandre – på et gitt tidspunkt. Det hadde ikke gjort noe hadde det ikke vært for at vi trodde det var så viktig. Men saken er at det ER ikke viktig. Det er helt på trynet latterlig, og jeg fatter ikke at ikke politikerne ser det. De leser nok ikke de samme artiklene som jeg. De leser ikke om forskningsrapportene som sier at barn som lærer å lese når de er tre, blir dårligere å lese på sikt, enn de som lærer det når de er fem. Hvorfor? Fordi femåringer oftere har kommet dithen at de opplever glede med lesingen og at de derfor leser av motivasjon for litteraturen sin del, og ikke for å oppnå cred i en konkurranse. Da vil de lese mer resten av livet, fordi de liker å lese, og tada! Hokus pokus, de vil ha øvd i bøtter og spann uten å merke det en gang. Hvorfor tenker ingen på det her på berget? Motivasjon gjør flinkere, forstår man ikke det?

Politikerne leser åpenbart ikke artiklene i engelske aviser som sier at PISA har ødelagt de viktige praktisk-estetiske fagene i engelsk skole. Jeg leste det for lenge siden og kan si med stor sikkerhet at det står verre til her.  Men hvem bryr seg? Det er jo ikke det vi blir målt på. Bortsett fra at virkningene av god undervisning i praktisk-estetiske fag ofte er en større forståelse av matematikk og språk og naturfag. Det ville hatt en direkte innvirkning på karakterene i de PISA-målte fagene. Jeg husker en gang en politiker, husker ikke hvem det var, sa at den normale medisin i den norske skole til et barn som ikke likte matte, var å øse på med mer matte. Jeg tolket det som om han mente det negativt. At man ikke bør gjøre det, fordi det skaper lavere mestringsfølelse, mindre motivasjon og mindre mening med livet. Jeg tror han mente det. Men det er fremdeles det de gjør. Mer av det samme. Mer av det som ikke virker. Ingen spør hva man kunne gjort for å øke mestringsfølelse, motivasjon og mening. Why?

Et tankeeksperiment: Hva om det faktisk blir sånn, om noen år, at alle er kjempeflink i matte og lesing og skriving og realfag. Og ingenting annet. Hva gjør vi da?  Er alle gode ingeniører? Sitter alle på rumpene sine og jobber med tall og tastatur? Hva blir vi husket for i historien, da? Kanskje noen kommer opp med super programvare? Tja… Vi har vært forut før, uten at det har skapt historie. Nei, vi er ikke kjent for noe ute i verden, annet enn, la meg nevne i fleng: Munch, Grieg, Bull, Ibsen, Aha, Kjærstad, Bering Breivik og Quisling. Noen mindre hyggelige enn andre, men det viser bare at det er greit for et lands omdømme å ha NOE bra, for balansens del. Og hvem er det som er bra? Jo, det er kulturfolk, det. Men hvor skal vi få dem fra i fremtiden, hvis ingen lærer barna at kultur er viktig og nyttig og bra? Jeg tror ikke at politikerne aner det i det hele tatt. Hvorfor ikke?

Nå har vi hatt PISA-gjennomgang og kommet til at vi er middels og under middels. Katastrofe.  Hva gjør vi? Tar bort frukt, kanskje noen lærere, for å gi lærerne mer utdanning i PISA-fagene. Jeg lover, ingenting blir bra av det. Vi slår ikke Kina. Og hvorfor skal vi det? Hva bør vi gjøre? Jo, gjør som Finland: Drit i PISA!  Finn heller ut hva vi skal med skolen. Hva vil vi at barna våre skal bidra med i samfunnet når de blir store? Er det virkelig bare de tre R’ene reading, writing and maths (de kan få sagt det, engelskmennene!) som er nødvendig for å få et samfunn til å gå rundt? Tenk om vi får endringer i samfunnet, i klimaet, i økonomien. Tenk om økonomien går i dass og Norge ikke har råd til å ansette fire millioner ingeniører. Hva skal de gjøre da? Millionervis av mennesker med mastergrad i økonomi som ikke kan brukes fordi vi plutselig egentlig trenger noen til å bygge nye hus på stolper, som ingeniørene har tegnet men polakkene forlatt. Hva gjør alle disse menneskene som har pugget algebra når de står der på bar bakke og må lage maten sin selv? De har jo ikke lært å lage mat noen steder, for på skolen gjør de ikke sånt og hjemme gjør de lekser. Billige klær fra Kina er bare billige for de som har penger, og her på berget er det like dyrt å lage ting selv, for vi vet jo ingenting om hvordan skaffe det på egenhånd. Vi blir mye fattigere av å mangle kunnskap om mer jordnære ting enn geometri og isbremelking.

Sett at det ikke går te PISA likevel med Norge med det første. Sett at vi klarer å opprettholde en grei levestandard. Da blir det som nå: Vi har arbeidsplasser som ansetter folk med mastergrader til stillinger som ikke krever denslags kunnskap, og dermed ansatte som ikke får brukt seg skikkelig. Og opptar plassene for de som kanskje heller skulle hatt den, men ikke var så uendelig glad i trigonometri og dessverre strøk til en eksamen og gikk glipp av all fremtidig utdanning. Som jo er viktig, selv om en ikke nødvendigvis trenger det. Og så har du de med master i anvendt psykologi som finner ut, etter å ha studert i hundre år, og egenhendig sørget for et forhøyet gjennomsnitt i PISA, at det faktisk var et fryktelig feil yrkesvalg. Hvor er de oppi dette? Syke. Ikke fordi de er syke, men fordi vi ikke har annet enn det å sette dem til. Klarer du ikke jobben din? Får du ikke jobb? Vel, du har vel en sofa, du som alle andre. Sett deg der til du har kommet på noe bedre. Men hvordan komme på noe bedre? Vi er ikke opplært til å tenke. Vi er opplært til å gjøre det som PISA vil, og får du det ikke til, vel, så er du ille ute. Ikke bare du. Du ødelegger landet vårt. Vi som liksom typisk skulle være så god.

Jeg ser frem til den dagen vi har en statsminister som trekker de store linjene og sier «hvor skal vi hen? Hvor vil vi hen? Hva vil vi med menneskene våre? Hva er viktig for dem?» Og så ønsker jeg sårt at den konkluderer med at det vi vil ha, er et lykkelig folk. Som får lov til å bruke evnene sine. Og dermed må vi ha en skole som avdekker evnene til det enkelte barn og lar det utvikle akkurat de evnene. Er de ikke interessert i matte, er det viktigere at de utvikler sine talenter enn at de nipugger  tangens, sinus og cosinus. Kanskje er det sånn at når de bygger hytte i et tre får de bruk for nettopp det, og forstår hypotenus på grunn av hytten!  Alle er ikke skapt for å pugge. Noen er skapt for å skape, og ingenting er mer lærerikt enn det. Men hvor er det plass til det i skolen? Nei, se det. Det er ikke det. Dermed kveler skolen barnets skaperevner og hindrer Norge i å bli et land for fremtiden hvor nye tanker blir tenkt og utenkte dingser blir skapt. Alle skal ikke til PISA. Noen skal helt andre steder og det bør de pinadø få lov til.

 

 

Advertisements

Posted on desember 10, 2013, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: