Festspill!

festspillbergenDet er mai! Det er sol og varmt og Festspillene er i gang! Jeg er frivillig, som vanlig.

Bergen bader i blomster. Det dufter og solen varmer mildt. Det skal visst ikke vare så lenge, men dog. Vi får ta det vi får, og foreløpig skinner solen fra en ikke helt blå himmel. Jeg tror på de som spår regn.

Festspill er vakkert. Festspill er kultur, det er musikk, teater, dans, rare opplevelser og mye løping. For oss som «jobber» i det, er det akkurat passe hektisk. For de som faktisk jobber med det, er det veldig hektisk. Du er heldig hvis du får en hel setning ut av dem. Men alle smiler. Eller ler, litt sånn stresset. Dette er det de er innstilt på, det de vet skjer når det braker løs.

Det var meldt sol hele uken. Plutselig sier Yr at det blir regn på åpningsdagen. Til og med på utendørskonserten. Og verre skal det bli. Vi er da bergensere, så vi tåler det, men trykket i hodet macher det varslede lavtrykket. Dog med fortvilede smil. Ponchoer må vaskes, det kommer til og med i avisen. Frivillige vasker tusenvis av regnponchoer i påvente av syndfloden.

Ennå skinner solen. Men det blåser, sånn som før regn.

I går fikk jeg se prøveforestillingen til Jon Fosses HAV. Tok med meg 15-åringen. Det var en av de opplevelsene. Sånne som bare Festspillene får meg til å få med meg. Jeg hadde ikke valgt det, i virvaret av andre valg. Jeg fikk meg en av de gode opplevelsene. De som får meg til å tenke. Hva er det egentlig jeg bevitner? Hvor er dette? Er de døde? Vi får ingen svar, så jeg spør femtenåringen etterpå. Han og funderte. Og virket veldig glad for at vi ikke visste. Vi kunne bare spekulere. Det er så mye mer krevende, men så mye deiligere å oppleve noe du kan fundere på, heller enn å bare få svarene. Hvem var disse skikkelsene, hvorfor så de hverandre ikke? Var de på et hav? Eller bare trodde han det, styrmannen?

Jeg skal ikke egentlig blogge om denne. I alle fall ikke før premieren. Så det jeg sier, er ikke stort annet enn det som står i programmet. Derimot skal jeg blogge for festspillene om minst tre forestillinger. Det er bare å vente å se 🙂

Festspill er fantastisk. Det er så masse energi og glede. Og det er på den tiden av året hvor det er fantastisk å få vise frem Bergen.

Så nå har jeg begynt! Om en halvtime skal jeg høre Kronprinsen tale til folket. Jeg skal sikkert høre noen fortelle om hvor utrolig viktig kultur er for menneskelivet. Hvordan vi forvitrer uten. Én gang i året, i alle fall, står en eller annen kunnskapsrik person på talerstolen og sier akkurat det. Kultur får oss til få lyst til å tikke og gå. Det er selve meningen med livet.

God festival!

2014-05-21

Og sånn så åpningen ut! Uten regn!

Posted on mai 21, 2014, in Bilder fra Bergen, Det gode liv, Festspill, Kultur. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

