Tverrfaglighet

et eksempel på sport, fritid, matauk, samarbeid, samhold, biologi, fysikk, fysisk fostring, økologi og så videre.

et eksempel på sport, fritid, matauk, samarbeid, samhold, biologi, fysikk, fysisk fostring, økologi og så videre.

I really should write this in English, for å få det litt tverrfaglig. Oder Deutch eller noe. Men norsk er jo også et språk. Så det får være. Dette er et tverrfaglig språk-filosofisk blogginnlegg om ordet «tverrfaglig», og et moralsk-ideologisk innlegg om ordets innhold. Tverrfaglighet er det mest virkelighetsfjerne ordet jeg vet om. For det indikerer at vi kan dele verden opp i fag.

Som engelsklærer forekommer det meg bortimot umulig å skille ut «faget» «engelsk» fra andre «fag». Prøv å snakke engelsk uten å snakke om noe annet enn… engelsk. Det er ikke lett! «What do you find when you separate the word multiculturalism from its suffix and prefix?» Interessant? Nei, ikke litt engang.  Det er fint å kunne bøye to be, men meningsløst dersom du ikke har noe å bruke det til.  Det er som å få bruke en hammer i løse luften. Veldig festlig et øyeblikk, og så blir det liksom meningsløst.

Jeg leste en artikkel i Dagens Næringsliv. Økonomistudentene i Manchester har oppdaget dette med mangel på «tverrfaglighet» i sitt pensum.  De vil ikke lenger bare lære om hvordan maksimere profitt, men hvordan økonomi kan forstås i sammenheng med ulikhet, etikk, rettferdighet og klima. Altså, de viktige temaene i livet. Manchesterstudentene foreslår at man i økonomifaget må integrere fagene psykologi, statsvitenskap, historie og filosofi. Det faktum at det ikke har vært sånn lenge, er i seg selv kilde til bekymring. Økonomifaget, som så mange andre fag, har vært studert isolert. Resultatet av økonomifagets isolasjon sies i artikkelen å være finanskrisen. Den er tydelig nok. Det burde få oss til å tenke oss om. Så kan vi se på resten av «fagene».

Formingsfaget (eller design og håndverk, som det nå heter) er blitt litt som eksempelet med hammer i løse luften. Som om ikke forming i sin tid har ført til hus, parker, skip, skulpturer, biler, malerier og så videre. Det er ganske mye, hvis du tenker over det. Men selvsagt ikke isolert! Hva ingeniørene bak pyramidene må ha kunnet om geometri, vekt, arbeidskraft; matematikk og psykologi!

Forming som fag er å kunne gi form til noe. Isolerer du det, er det lett å ta bort skapelsesprosessen, ideene, utprøvingen som er vel så tydelig når du har med fysisk materie å gjøre som med for eksempel tall eller bokstaver. Det er en gudegave til utforsking og indirekte læring av andre … «fag». Det å skape noe bør integrere idéskaping, skissering, utprøving, prøving og feiling, regning, skriving, tegning, hamring, strikking, you know, whatever it takes. Men det krever selvsagt en helt annen oppfølging, en annen økonomi, en annen organisering og ikke minst, en helt annen form for tilbakemelding. Karakterer funker ikke her. Men når man IKKE integrerer disse, tar man bort matematikken, norsken, filosofien, selvstendigheten,  kreativiteten fra faget. Det er det vi gjør i dag .Vi har mye mindre matematikk og lesing og skriving i skolen enn vi kunne hatt… Bare fordi at fag skal være fag. Resultatet? At vi ikke kan lage noe i landet vårt lenger. Vi sender gjerdene i Nygårdsparken til Tyrkia for å få dem fikset; for VI kan det ikke. Håndverk er jo bare et gørrkjedelig fag hvor alle skal snekre speil som du ikke kan bruke. For å sette det litt på spissen.

Poenget er at fag ikke kommer isolert. Matematikk er ingenting i seg selv.  At en pluss en er to er ganske unyttig på en øde øy.  Og feil, hehe, i et parforhold. (Jeg, du og forholdet… Eller du og jeg og barn om du vil. Det kan fort bli mye mer enn tre).  Norskfaget hadde ikke vært noe uten språkhistorie og litteratur. Ikke andre språkfag, heller, for den del. Ingen fag fungerer uten et språk å lese det med.

I dagens samfunn tror vi at data og Internett er noe opphøyd noe. Det er også helt meningsløst uten et mål og en mening. Du ser det i PowerPoint-presentasjonen rundtomkring overalt. Jeg har sett det på lærerværelser, på oljekonferanser, på kurs og you name it. De fleste har lært at PowerPointen er selve greien. De aner ingenting om hvordan de kommuniserer, og fremdeles finnes der folk som tror at effekter imponerer. Wheeeezzzs… kom et ord dinglende inn fra venstre, deretter et annet kjørende. Med en annen lyd. Og foredragsholder har tydeligvis glemt at han har et annet budskap å formidle. Plutselig er enhver fremvisning en showoff av PowerPoint-kunnskaper. Du blir lei etterhvert. I alle fall jeg, som har undervist i PowerPoint siden forrige århundre. PowerPoint skulle liksom være et hjelpemiddel, men er blitt en krykke for foredragsholderen og et forstyrrelsesmoment for tilhøreren. Sånn går det når de har gått på datakurs. De kan det datatekniske, men ikke poenget. Kommunikasjonen forsvant når redskapet ble faget.

En annen konsekvens er alle som fikk dårlige karakterer i et «fag». De sier sånn som at «Jeg er ikke så god i matte», eller «Engelsk var aldri mitt sterkeste fag» eller «læreren min sa at jeg sang falskt, så jeg kan ikke synge». Så da har de en unnskyldning for ikke å bruke det. Bruke det? Hva i all verden er å «bruke» det? Du trenger ikke kunne alt mattepensum for å regne ut prisen på skjorten som er på 50% salg. Du trenger ikke 5 i engelsk for å spørre etter veien til nærmeste toalett. Du trenger ikke la være å synge bare fordi du ikke skal bli den neste Sissel Kyrkjebø. Faktisk tror jeg at å synge gangetabellen ville gjort det lettere å huske den, og at å synge engelske sanger ville gjort underverker for din uttale i språket. Men siden sang ikke er en integrert del av skolehverdagen, får vi ikke det til. Enda det kunne åpnet opp for uendelig mye mer læring i skolen. I de såkalte «fagene».

Fag, mine venner, er kanskje ikke helt ubrukelig. «Hun kan sitt fag» er en hedersbetegnelse for en person som er flink i sin nisje, i sitt håndverk. Det er en fin ting. Men det betyr som oftest at hun i tillegg til å kunne flikke sko, kan beregne, kan holde orden, kan drive butikk og så videre. De færreste holder på med bare én ting. Samtidig.

Tverrfaglighet? Tja, jeg vil si at det er så nødvendig at vi burde slite ordet ut så det ikke virket mer. En psykolog bør kunne nok medisin til å forstå hvordan kroppen, eller medisiner, virker inn på psyken. En lærer bør kunne nok psykologi til  å forstå hvordan barn reagerer på andre ting enn bare det som foregår på tavlen. En tavlemaker bør forstå hvordan læreren ønsker å bruke tavlen. En skomaker bør kunne nok om MVA og økonomi til å få bedriften sin til å gå rundt. Et skolebarn burde få lære at språk er musikk og at engelsk er kommunikasjon. At bøker er rikdom og matematikk er hjelpemiddel for å bygge en hytte bein så den ikke faller sammen.  At Internett kan brukes til å finne ut av det du lurer på, og ikke bare bestemme hva du skal lure på. Og at PowerPoint has no Power and is not the Point. Og de som skal styre økonomien vår bør forstå at økonomi ikke bare er penger.

Så hva da ER poenget? Om ikke PowerPoint er det? Vel, her er vi vel ved de store spørsmålene i livet som er så uendelig vanskelig å svare på. Vi trenger vel heller ikke vite poenget på forhånd, men kanskje vi burde sett oss om etter litt dypere mening? Tall og ord og tastatur (eller touchscreen) er vel og bra, men det er bare overflaten. Som studentene i Manchester, og som uendelig mange ungdommer og voksne ellers i verden, etterlyser; vi trenger å se ting i sammenheng. Med bare en røys med byggesteiner får vi bare en svær haug av stein. La oss finne ut hva vi skal bruke det til. Det bør helst være til felles beste.

Advertisements

Posted on juli 7, 2014, in Kreativitet, Kultur, Mennesker, Pedagogikk, Politikk. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: