Om kvantemekanikk, høysensitivitet og alternativitet

IMG_6431Tenkte jeg skulle starte desember med å leve litt farlig. Det står sikkert skrevet i stjernene et sted, og kanskje finner jeg forklaringen på en side i boken jeg holder på med, Introduction to Quantum Mechanics, av Robert H. Dicke. Men sikkert ikke. Inspirasjonen kom i alle fall fra et populærvitenskapelig TV-program om kvantemekanikk og Nobelprisen i fysikk.

Noe mer alternativt skulle du pinadø leite lenge etter! Det er ikke den ting som ikke kan forklares matematisk kvantefysisk. De prøvde seg til og med på fri vilje og karma. Og med nobels fysikerpris i lommen er det vel få som våger å stille spørsmål til det som de har kommet frem til: Alt henger sammen. Universet består av en uendelighet av partikler som påvirker hverandre, som gjør at alt henger sammen. Om du spaserer en tur over Torgallmenningen en lørdags formiddag, er det ikke tilfeldig hvordan du går, enn så tilfeldig det virker. Det avhenger av de som går foran deg og på tvers, og du tenker ikke over det engang.

Jeg burde være overrasket. Eller kanskje jeg burde kjede vettet av meg. Hvem skulle tro at en kreativ blondine ville være interessert i kvantemekanikk? Vel, det fenget i alle fall. For nobelprisvinneren forklarte med tall og enkle, logiske forklaringer det vi allerede vet. Vi er en del av noe større, mye større, som henger sammen og påvirker alt. Men de fleste har ikke tid og anledning til å sette seg ned og studere det. Det er mye annet å henge fingrene i. De små ting er ikke uviktige, de heller.

Men i lys av alternativdebatten som har pågått i det siste synes jeg dette har en større, hehe, mer helhetlig plass. I vår måle- og bevisavhengige verden trenger vi åpenbart noen som måler og beviser det så mange vet, men ikke får gehør for. Det er lettere å studere og forske på mindre enheter. Det er til og med nyttig. Men det gir ikke det hele bildet.

Et veldig søkt eksempel

Noen har forsket seg frem til at hodepine kan fikses med Ibux, men de som tenker litt lenger, vet at hodepinen kommer av stress, og at den beste kuren hadde vært å stresse mindre. Men det er ikke nødvendig å forske på, for vi har jo Ibux. Tar du ikke Ibuxen din, blir hodepinene kronisk siden du ikke stresser ned, og dessuten er du ikke behandlingsvillig, så de sperrer deg inne på lukket avdeling. Der har de bevist at det er vanskelig å ta livet av seg. Det er helt riktig – det er det. Men hodepinen ble du ikke kvitt. Fordi ingen tenkte større enn bare symptomer, for symptomer er mye lettere å forske på.  Okei, dette var veldig søkt. Men ikke helt usant. Man forsker på spesifikke deler av helheten, og finner dermed ikke nødvendigvis hele sannheten. For eksempel forskes det lite på kvinner når man forsker på sykdom. Grunnen er at kvinner er så mye vanskeligere å forske på, fordi de er så uregelmessige. Jeg kan banne på at kvinner likevel er en del av det store bildet og vel verd å forske på. Men vanskelig. Dermed forsker man på sykdommer hos menn. Siden hodepinen vel kan ha en sammenheng med stress i kombinasjon med menstruasjon, som jo er ganske spesifikt en kvinnegreie, er det slett ikke sikkert at den beste kuren er Ibux, men kanskje rett og slett en varmepute og en time under dynen? Men det gir ingen penger i kassen til de som har forsket frem Ibuxen, og er dermed ikke sant. Det VIRKER IKKE. Har ingen virkestoffer. Ikke som kan bevises, i alle fall.

Men bare vent. En vakker dag finner de virkestoffene i en varmepute i sammenheng med hud og blod og alt det der. Men enda er det ikke blitt sant, for det er så lite lønnsomt å forske på.

Kvantemekanikeren, altså. Han forklarte hvordan alt henger sammen. På en lettfattelig måte som fikk det hele til å høres helt logisk ut. Og plutselig hørte jeg ekkoet av alternativbransjen, som noen velger å kalle dem, som om det liksom er én ting. Men hovedparolen blant «de alternative» er at «alt henger sammen», ting påvirker hverandre, vi er en del av en større helhet og så videre og så videre. Egentlig snakker de bare kvantemekanikk med et mindre tilgjengelig vokabular.  Alt utenfor den fysiske verden er jo vanskelig tilgjengelig, men henger tross alt med i den store helheten.

Jeg forsker på høysensitivitet. Jeg gjør faktisk det. Jeg snakker og lytter og skriver og leser og lærer. Nå er jeg ingen universitetsforsker, så jeg er ikke avhengig av å gjøre det på noen spesiell måte, og jeg har ikke noe å bevise for noen. Jeg har bare behov for å lære dette som jeg lurer på. Mange forskere startet nettopp sånn. De hadde noe de lurte på. Og det jeg har funnet ut, utfra det andre har sagt og skrevet (jeg har altså ikke sugd noe som helst ut av mitt eget bryst), det er at mange høysensitive sanser ting som andre ikke får med seg. Egentlig ligger det i kortene, man har et sterkere mottakelsesapparat for sanseinntrykk. Altså får man med seg ting som de ikke-høysensitive ikke får med seg. De ser ofte et større bilde, og sliter med at andre ikke gjør det. Svarene de får fra de rett-troende er ikke gode nok, så de må søke andre steder. Mange finner flere svar på de store spørsmålene i det mer alternative – fordi det er der man finner flest av de store, helhetlige linjene.

Dette var det altså som slo meg der jeg lyttet til kvantemekanikeren. Det finnes mange som ser et større bilde enn de som forsker på bruddstykker gjør. De VET at det er mer mellom himmel og jord enn det som forskere flest har forsket seg frem til. De vet, men de har ikke tilgang til forskningen, til tallene, til «bevisene». Dermed blir de ikke trodd på, ikke møtt, og må finne sine egne løsninger. De som søker et større – mer holistisk, eller helhetlig – bilde, blir kollektivt utledd av størsteparten av forskningsmiljøene som avfeier det hele som tøv og fanteri. Jeg lurer på hva de sier om kvantemekanikk.

Jeg sier ikke at de som opererer innenfor det alternative har rett, eller at de ikke tar feil. Jeg sier bare at de (som søker noe større enn det de som påberoper seg sannheten fordi de har forskningen på sin side) beviselig har mer rett enn de får kred for. Man kan ikke vente at søkende mennesker skal besitte alle dataene som skal til for å bevise sin rett. Man kan heller ikke forlange at de skal la være å søke. Den alminnelige smale vei er for smal for en del mennesker. Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder, og noen vet det gjennom en litt udefinerbar egenerfaring, mens noen ganske få faktisk har forsket på dette. Det blir ikke mer sant av å bli forsket på, men vi kommer nærmere forklaringene. Vi forstår mer. Men så mye som det er å forstå i dette universet skal det helst ta litt tid.

Enn så lenge synes jeg at de som ser de større sammenhengene bør få lov til å dele sine erfaringer med hverandre. Det er dårlig gjort at det kun skal finnes noen få som har rett til å bestemme hva som er sant.

Når det er sagt, synes jeg at det bør gå begge veier. Vi burde alle ha respekt for hverandre. Vitenskapen tar ikke bare feil, de heller; jeg kunne sagt mye om det også. Bare at det er liksom vitenskapelig dokumentert så det holder. Det er liksom «bevist». Men det er så mye som ikke er bevist ennå, som er sant likevel.

Det kan være at energivann laget av virkemiddel 0,x har absolutt null virkning på folk flest. Men hvis noen har lyst til å betale hundre kroner for ti gram, selv om vitenskapen ikke tror noe på det, er det ikke verre enn at noen kjøper seg en seglbåt. Det sies at Cognac ikke virker, heller. Eller bønner. Men det kommer jo an på hvem du spør. Ting henger sammen. Hvis jeg får rent vann i et tannglass fra min smilende, lille fireåring (jeg har ikke det lenger, da, men jeg har hatt det, og jeg husker ganske godt) vil det garantert kurere meg for all tenkelig gruff og stress i opptil flere minutter. Selv om virkestoffene ikke ligger i vannet, men i følelsene mine for det lille barnet. Siden ting henger sammen, virker det altså likevel.

Det er ikke særlig vanskelig, er det vel? Selv en kvantemekaniker forstår jo dette!

 

Posted on desember 1, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Trude, dette var deilig å lese – det kunne vært tatt direkte av mitt hode og
    det er alltid godt med forbundsfeller når det gjelder noe en synes er viktig. Takk;-)

Legg igjen en kommentar

