Robert Eriksson, hvem snakker du om?

Robert Eriksson, jeg skal være kort. Jeg har lest at du vil kutte trygden til de som ikke vil jobbe. Jeg skjønner at du er provosert, men ikke på hvem.

Hvem er det som ikke vil jobbe? Er det noen som har fortalt deg hvorfor de ikke vil jobbe? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg aner ikke hvem du snakker om.

Jeg kan gjette, siden du ikke sier hvem det er.

Kanskje det er småbarnsmødre som ikke vil flytte fra barna sine, og det er eneste måte å få jobb på? Det tenker jeg fordi dere har sagt at det skal bli forbudt for fraskilte mødre å flytte med barnet langt fra barnets far. For da kan jeg forstå at de ikke vil.

Kanskje det er narkomane, som prioriterer rus fremfor jobb? Det kan jeg tro at det er en del av. Det finnes mange eksempler på de som har prøvd seg litt i jobb, og ikke fått det til. Samfunnet straffer dem jo hele tiden på alle tenkelige måter, så det er jo lett bare å fortsette med det.

Kanskje det er de rare menneskene som har prøvd seg i arbeidslivet og sett at de slett ikke blir akseptert i miljøet, på grunn av sin sære væremåte. Jeg kan skjønne at de heller ikke vil.

Jeg kan tenke meg at mange av de som «ikke vil» ikke hadde fått jobb eller klart å holde på en jobb i det hele tatt.

Men jeg klarer liksom ikke å se for meg at de sier at de ikke vil jobbe? Eller egentlig mener det, heller?

Jeg skulle ønske at du sa hvem du mente, for jeg tar meg i å synse og da klarer jeg ikke å tro at du har rett.

Men verre. Hva om disse menneskene, som ikke får innpass eller finner sin plass i arbeidslivet, ikke får trygd. Hva skal de leve av da? Du venter vel ikke at de skal slutte å spise (og drikke og ruse seg) eller sove om nettene fordi du tar trygden deres? Jeg betaler skatt fordi jeg ikke vil at folk skal sulte i landet vårt. Jeg hadde synes det var pinlig om tiggerne på gaten i all hovedsak var våre egne innbyggere. Skammelig, faktisk. Hva tenker du, Robert E? Hva skal de gjøre for å overleve?

Tror du at de kommer seg i jobb hvis de ikke får trygd?

For at jeg skal klare å forstå hvordan dette kan passe inn i et sivilisert samfunn, trenger jeg å forstå hvem du snakker om. Hvem er det som vil komme seg i jobb fordi de mistet trygden? Og hva skjer med de som ikke klarer det? Og, hvordan kan vi være sikre på at vi KUN straffer de som ikke vil, og ikke de som egentlig skulle ønske av hele sitt hjerte at de klarte å få seg en jobb?

Hvem er det som ikke egentlig ønsker å være på innsiden av vårt gode samfunn?

Posted on august 15, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Som vanlig – To the point! Ble veldig opprørt (nok en gang) av disse siste i en rekke av mange uttalelser fra Robert E

  2. Dette er betimelige spørsmål. Bra at flere tar til motmæle. Selv har jeg gjort det på FB.

    • Jammen et godt innlegg. Det virker som om Robert Eriksson mener at alle sitter med sugerør ned i trygdekassa og lever livets glade dager. Man må sette seg godt inn i folks hvdag før man uttaler seg. Det er så mange forskjellige slags varianter blant oss mennesker og ikke alle «passer inn»
      Selv har jeg opplevd forskjellige sykdommer siden jeg var 20. Psykisk. Fysisk og enda mer. Jeg ville bare jobbe og gjorde det, helt til det ikke gikk mer. Er supersosial og var veldig glad i jobbene mine. Alt fra å jobbe på kafeer til å jobbe seg opp til konsulentjobb i et viktig statlig organ.Så kom SORGEN over å ikke kunne jobbe mer. Nå har jeg funnet min egen plass hvor jeg trives. Min jobb er å blogge noen kvarter i uken. Det har gitt meg selvtillit. (frukanelbolle.blogspot.no) En antiblogg
      Det er veldig fint at en som har masse energi engasjerer seg i de «svakeres» situasjon – og steller igang tiltak. Takk for det gjennomtenkte innlegget.

Legg igjen en kommentar

