Mitt valg

Jeg velger meg «vinglepartiet» Venstre fordi mennesker ikke er like.

Jeg velger Venstre fordi mennesker er viktigst.Venstre_Hovedlogo_rgb_positiv

Jeg velger Venstre fordi jeg ønsker et godt offentlig hjelpeapparat som kan hjelpe de de får til å hjelpe – godt, og fordi jeg ønsker at det skal finnes alternative hjelpeordninger når det offentlige ikke strekker til.

Jeg velger Venstre fordi mennesker som ønsker å starte egen virksomhet ikke nødvendigvis er kapitalister, men mennesker som brenner for å gjøre en forskjell.

Jeg velger Venstre fordi jeg vet at mange utbrente mennesker jobber i det offentlige, som lærere, barnehagepedagoger, sosionomer og sykepleiere, har lyst til å jobbe et sted hvor de får brukt evnene sine og ikke må løpe etter klokken og skjemaene. Jeg ønsker at disse offentlige jobbene skal bli slik at flere holder ut, men vi er lysår unna. Derfor må det finnes alternative jobber til disse.

Jeg ønsker meg skoler hvor lærere ikke trenger mastergrad, i tillegg til skoler hvor de trenger det. Det er to ulike skolekonsept, men siden jeg vet at en mastergrad ikke nødvendigvis er det som skal til for å bli en fantastisk lærer, synes jeg det skal finnes jobber til disse lærerne også. Som lærere. Fordi barna trenger det.

Jeg ønsker meg skoler for de barna som ikke holder ut i klasserom med 30 elever. Jeg ønsker meg skoler for de som ikke orker å sitte i ro. Jeg ønsker meg skoler for de som trenger å hamre og spikre og klatre i trær, selv om jeg ikke ønsker at de som liker å lære ved å lytte skal miste sitt tilbud. Mange elever får femmere og seksere i offentlig skole. De må jo få beholde tilbudet sitt. Og det må være godt. Men for de som sliter og faller ut, må det finnes alternativer, som kan fange opp deres unike talenter. Sånn er det ikke i dag. Jeg tror ikke at det bare er de rike som får benytte seg av disse tilbudene. Egentlig tror jeg det er dagens rike som har mest glede av et offentlig tilbud, det strømlinjeformede, som fører til BI og NHH. Vi trenger alternativer som gir det offentlige noe å strekke seg etter.

Jeg ønsker en planet som er god for alle. Hvor luften er ren og biene summer. Hvor barna kan gå til skolen og til barnehagen. Hvor vi er glad i hverandre og ikke lar andre gå til grunne for at vi skal ha det bra. I det ligger en human narkopolitikk og en varm velkomst til de som m rømme fra krig og elendighet.

Jeg skjønner at mange i dagens polariserende politiske debatt kaller Venstre et vingleparti. Men jeg er stolt av at partiet tenker grundig gjennom hva de skal stå for, for å se om enkeltsaker henger sammen med de store linjene. Jeg var skikkelig fornøyd da Venstre modererte utsagnet om søndagsåpne butikker. Det viser at tanken om at valgfrihet er bra fikk vike for at folket mente nei, og at det derfor ikke er realistisk at det blir som opprinnelig tenkt. Venstre tenker videre og lytter til argumenter.

Jeg er derfor ikke enig i at Venstre vingler. Satsing på miljø først, i alle sammenhenger, og på skole, næringsliv og omsorg for menneskene ligger i bunn, og når nye fakta kommer på bordet, er det lov å se på saken med nye øyne. Det er ikke vingling. Det er åpenhet. Det er jo avgjørende for at man skal treffe de rette valg.

Når vi nå går til valgurnene, må alle stemme for de sakene de synes er viktigst. Jeg blir ikke skuffet om du stemmer Rødt eller SV eller KrF i stedet. De har alle viktige poenger og de vil alle det beste for vårt samfunn. Men jeg velger altså Venstre fordi det for meg er viktigst å ha to tanker i hodet samtidig. Vi MÅ ha et apparat som fanger opp de fleste, men vi må også ha et apparat som fanger opp de som ikke hører inn under den kategorien. Og Venstre er det eneste partiet, så vidt jeg kan se, som er på begge sider.

Godt valg, hva du enn faller på!

 

Posted on august 22, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

