When you’re smiling

 

Jeg hørte Billie Holidays versjon av When you’re smiling her om dagen. Settingen var litt dyster, men nettopp derfor ga sangen plutselig ny mening. Den fikk meg til å legge fra meg arbeidet og gå ut og smile til verden. Because when you’re smiling, the whole world smiles with you.billie holiday

Det høres så flåsete ut når du sitter der og depper over for mye arbeid, for lang vinter og for mye trasig som skjer i verden. «Smil til verden og verden smiler tilbake» hører til åttitallet, malt på flate dukkefigurer som vi hang på veggen. eller på kopper som vi drakk kaffe av. Gjerne på smilekurs. Smiling er for de gode tider og ellers noe vi kan gjøre på fredagen når helgen begynner.

Men jobben min var dystrere enn som så. Jeg var ferdig med Donald Trump og hadde gravd meg ned i Amerikansk historie. Akkurat nå satt jeg og analyserte den grusomme sangen Strange Fruit, om hvordan svarte amerikanere ble hengt av mobben i Sørstatene. southerntreeEn sang som markerte inngangen til Civil Rights-epoken i USA. Bilder av døde kropper, piskmerkede rygger og en kultur så full av motpoler at det er til å bli kvalm av. Denne tiden er heldigvis over. Det er ikke så ille lenger. Men for meg var det en kvalmende affære å analysere teksten for å skulle undervise om den. Den setter sannelig vår tid i perspektiv.

Men der jeg satt og gravde meg ned i de motbydeligste følelser (for er det noe disse  arvingene av slik en historie kan, er det å frembringe følelser med musikken sin!) glemte jeg helt å slå av youtube. Jeg holdt på med en PowerPoint-presentasjon som skulle gjøre budskapet tydelig og ikke for grusomt, mens den suggerende musikken drev på i bakgrunnen. Og der kom altså When You’re Smiling. Det var Billie Holiday som sang Strange Fruit, og det var Billie Holiday som sang Smiling. Og borte vekk var åttitallet.

Når en svart amerikaner forteller deg at de verste grusomheter kan overleves, må du nesten tro på det. Den tåredryppende stemmen som fortalte om hengende kropper, fortalte også om at det eneste som hjelper, er å komme deg opp og ut i verden, med et smil om munnen. IMG_7713DA kan du finne dine lykkelige øyeblikk. Der finner du mening i meningsløsheten. Ingen insinuasjon om at din verden ikke er så ille som du tror, men formaning om at du kan gjøre noe selv for å få det bedre. For kjenner du hva som skjer når du smiler? Du blir glad! Og vet du hva som skjer når du smiler til andre? De smiler tilbake, og så blir du enda gladere!

Vår evige søk etter lykken er et menneskelig trekk. Det er nedfelt i oss. Vi vil alltid prøve å få det bedre. Det en fåfengt affære hvis vi leter for langt borte. I de millionene du aldri får, i de enda bedre slalåmbakkene, i den prestisjefylte jobben, i de gode karakterene, i den dyre vinen og den jakken du bare MÅ ha. Den enkleste, reneste lykken ligger i et smil. Ditt eget. For smil er smittsomt, er lettere tilgjengelig og det gjør så uendelig godt! Og trenger du litt hjelp, har du alltids musikken 🙂

 

 

It’s a new dawn – and I’m feeling good

Posted on mars 21, 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

