Det vondes kunst

IMG_6936

Eksempel på strenginstrument

Det finnes noen store strenginstrumenter med den mest hjerteskjærende lyd. Som om de skjærer deg i hjertet med buen sin, forsiktig, men merkbart sårt. Jeg har hørt slikt i det siste, og tenkt over hvorfor det gjør så godt å høre noe så vondt. Hvorfor tårene siler og jeg vil ha mer.

Jeg satt og hørte på Jordi Savall spille sin viola da gamba, alene på en scene, han og instrumentet. Innimellom brukte han stemmen sin for å fortelle om dette lunefulle instrumentet som er så sensitivt for varme og fuktighet at han må stemme det om  når det kommer folk i salen. Lavmælt trakk stemmen hans publikum inn i instrumentets verden og lot oss få delta. Det var så vakkert, men så sårt.

Jeg tenkte videre på hva det var med denne smerten som var så god. Lurte på hvilken annen smertefull kunst som tiltrekker, og jeg mintes et teaterstykke jeg engang så. Baal, av Berthold Brecht. Bjarte Hjelmeland spilte groteskt fabelaktig. Jeg var så grepet over det skrekkelige, syndefulle, kvalme over skikkelsen, at jeg nesten ble litt forundret, da stykket var over og jeg satt spikret i stolen, mens de fine fruene rundt meg sa at «Nei, æsj, dette trengte vi ikke å ha sett. Det var ikke noe hyggelig.»

Men jeg, altså. Et forholdsvis harmonisk og absolutt lykkelig vesen, synes dette er fantastisk. Jeg gråter og jeg elsker det. Men hvorfor?

Der jeg satt i mørket og så på denne ydmyke skapningen spille sitt humørsyke instrument til perfeksjon, vandret altså mine tanker til jeg fikk mitt sedvanlige Eureka-øyeblikk. Det denne såre, triste, eller grusomme, eller jævlige, kunsten gjør, er å løfte det vonde opp, vise det frem, lar oss våge å se på det, og se at det ER. Det bare ER. Livet er vakkert og vondt, grusomt og gøy. Livet er alt. Og ved å akseptere at vi mennesker er lastet med alle disse følelsene, aksepterer vi oss som vi er. Vi trenger ikke å skamme oss over tårene, eller flausene, eller det som verre er. Vi er mennesker, og må gjøre som best vi kan.

Jeg liker at vi får lov å være hele. Jeg tror vi trenger å lære å akseptere. Jeg tror vi trenger å kjenne at det gjør vondt. Det er noe selvregulerende over aksept. Har du gjort noe galt, kan du kjenne på det, lære av det og gå videre. Det vi som oftest gjør, er å dekke over og glemme, for det er ikke noe greit å lide. Det fører i stedet til skam. Skam begrenser. Det hindrer oss å reflektere over det og lære av det. Aksept åpner opp.

Kunst er mye. Det er glede og sorg, det er adspredelse, skjemt og alvor. Det berører, beveger. Det er følelsenes språk, der hvor ord ikke er nok. Ord kan være kunst, når de griper. Når de også blir følelsenes språk.

Mennesker er rikelig utrustet med følelser, på godt og vondt. For å virkelig kunne elske mennesker, må vi akseptere nettopp det. Ingen er perfekte. «Perfekt» er tildekking av det ekte og virkelige, det er å leve i en hinderløype. Jeg tror vi kan bli lykkeligere hvis vi ser på lykke som en av mange følelser. Tar vi imot sorgen, kan vi også ta imot lykken når den kommer .Den er like lite konstant som de andre følelsene.

I et samfunn hvor det stadig oftere snakkes om depresjon og angst er det vel enda viktigere å trekke frem det vonde for bare å se på det, at det ER. Nå er det blitt en merkelapp som vi må bekjempe med ulike midler. Hva om vi skulle sett på alle disse vanskelige som noe helt normalt, som oppstår i mange menneskeliv, som vi slett ikke trenger å kvitte oss med, men leve gjennom og komme forbi det. Smerte er lærerikt og nyttig. Det er kanskje derfor det også kan gjøre godt?

 

Her kan du høre litt Jordi Savall/Marin Marais, bare fordi det er deilig musikk.

 

Posted on mai 30, 2016, in Festspill, Kultur, Mennesker. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Nydelig skrevet om viktige refleksjoner og bevisstgjøring – og nydelig musikk!! 🙂

Legg igjen en kommentar

