Vesken min

IMG_9527.JPGVesken min er som mitt annet hjem. Der har jeg alt. Der har jeg blyant, kulepenn, nøkler, penger, sminke, et ekstra kameraobjektiv, alle kort jeg trenger, noen brev som gjerne har havnet der siden sist jeg sjekket. Vesken min er den tingen jeg aldri glemmer, for glemmer jeg den, glemmer jeg alt.

Vesken min er min trygghet. Jeg vet at alt er der  Bare jeg husker meg selv og vesken, har jeg det viktigste. Alltid. Bortsett fra når jeg står der. I kassen på Rema. Foran klasseromsdøren. På torget.

Et øyeblikks panikk. Jeg har bare leitet i ett minutt, men når det er kø bak deg, føles ett minutt som en lang evighet. Hvor ER kortholderen? KAN jeg ha glemt den et sted? Den er da… her.. ER den ikke? Panikken brer seg. Jeg leiter på det mest logiske stedet først, deretter i alle de andre rommene i vesken. Gjennom hullet i fôret, over alt, og PUH! Der var den. Endelig. Krisen avverget. Igjen.

Nøklene også. Jeg har selvsagt to nøkkelknipp for sikkerhets skyld. Jobb og hjem eller en eller annen logikk jeg har funnet helt selv. (Jobb og parsell og den andre jobben og hjem eller noe). Jeg finner den andre først, hvis jeg ikke har planlagt godt og lagt nøkkelen i lommen for å slippe å leite når jeg står der foran 30 elever som vil gjennom den låste døren. Da finner jeg den gjerne ikke i det hele tatt, på en god stund, før jeg får en aha-opplevelse og leter i jakkelommen.

Kontanter. Joda, klart jeg har kontanter. Eller… forresten. De ligger i shortsen hjemme på sengen, fordi da jeg la dem der, visste jeg hvor vanskelig det var å leite gjennom vesken for å finne noe så smått som mynter. Eller verre: Sedler. Penge ligger enten på bunnen eller i et klesplagg jeg ikke har på meg.

Vesker er selve tryggheten min. For sikker hets skyld har jeg to. Eller sikkert uendelig mange flere, men jeg har vel ryddet vekk de andre. Der ligger der forresten noen mynter og blyanter og det jeg trenger når jeg ikke har dem for hånden. Du skjønner, jeg MÅ bytte ut vesker. Jeg HATER vesker! Det er UMULIG å finne noe i dem, når du trenger det.

IMG_9526 En annen ting er selvsagt at SÅ fine vesker må matche klærne man går i. Rødt er en fin statementfarge, men kræsjer seriøst med flerfarget og mønster. Da må jeg ha den blå, så sant ikke resten er helsvart. Det utgjør nok et stressmoment. Vesker er ikke bare praktisk, men også estetikk. Som om man har tid til å tenke på snt hver dag.

Men det er jo ikke så viktig, for vesken er selve tryggheten min, hvor jeg har alt, så uansett hvor mye jeg stresser , finner jeg akkurat det jeg trenger etter en liten angstfylt leteprosess.

For hva er egentlig alternativet? Alle jenter vet hva jeg snakker om, mens alle menn plukker tobakksrusk og blekklekkende kulepenner opp av skjortelommen. For ikke å si alle lommebøkene som lager ekstra fylde på den ene rompeballen. Nei, takke meg til veskene som rommer alt på en gang, selv om en aldri finner akkurat det en trenger akkurat når en trenger det.

Sånn. Nå har jeg sagt det. Sånn at hver gang jeg klager over umulige vesker, kan du forstå at det egentlig er en kjærlighetserklæring, akkurat som et hvilketsomhelst familiemedlem. De er helt umulige, men du ville helst ikke levd foruten.

 

Posted on juni 11, 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

