Nå diskuterer politikere Pisa igjen

img_3704

Trendy matlaging – noe for fremtidens skolekjøkken?

Senterpartiet vil kaste Pisa ut av norsk skole. Dette ble diskutert på Politisk Kvarter på NRK. Henrik Asheim fra Høyre var dypt uenig med Anne ingelstad Woien. Sånt blir det debatt av! Men sånt kommer vi på ingen måte videre med. Dette er politikk, må vite, så da blir det for eller imot. Den ene har rett og den andre tar feil. Og den ene vinner. Hvem nå det måtte være.

Min reaksjon er: Vi kan da ikke overlate noe så viktig som skolene våre i hendene på politikere. På skolen skal man lære at alt ikke er enten rett eller galt, svart eller hvitt, viktig eller meningsløst. Det virker som om politikerne gikk glipp av de timene på skolen. De kan det med to streker under svaret, selv om motstanderne selvsagt har gale svar over strekene sine.

Pisa, altså. Det er én av flere kartleggingsprøver som viser i og for seg ganske mye. Forskere driver og analyserer dataene, mens mediene koker det ned til noe tabloid, som så politkerne åpenbart går ut fra. Pisa er sikkert skikkelig bra til sitt bruk. Poenget er at resultatene brukes helt feil. Det kan sikkert være greit at noen vet hvordan skolene våre ligger an i forhold til andre land, men her er det vi klikker helt. Det er ikke slik at skole er en konkurranse mellom land. Det er ikke slik at dersom elevene i ett land leser saktere enn elevene i et annet land, har de tapt konkurransen.  Det er slik at ulike land har ulike kulturer og ulike prioriteringer. Før i tiden så vi det på de fabelaktige guttekorene i England, den gode litteraturforståelsen franske barn besatt, og for ikke å snakke om den frie, gode barndommen til norske barn som fik klatre i trær og være mye ute i naturen. Disse kvalitetene hadde sin plass i skolen, fordi det var slikt som vi ønsket at barna skulle lære. Nå skal alle lære det samme, fordi vi skal konkurrere. Og det verste i verden er å tape.

IMG_0269Pisa er sikkert en knakende god kartleggingstest innen sine felt. Problemet er når de diskuterers som om vi sakker akterut og gjør det middels internasjonalt. Greien er at mange Pisa-land har diskutert problemene med at alle skolene sakker akterut i andre, vel så viktige disipliner. Skolene blir dårligere generelt sett på grunn av Pisa, og andre kartleggingstester. Det er ikke testen sin feil, men måten den blir brukt.

Vi lever virkelig i en omskiftelig tid. Vi vet ikke hva fremtiden bringer. Vi vet at mange arbeidsplasser som har vært viktige frem til nå, forsvinner. Vi må tenke nytt. Hva vi trenger? Vi vet ikke. Men vi trenger grunnleggende ferdigheter innen en røys disipliner. Det er farlig å fokusere ensidig på noen få. Spesielt siden vi ser at noen barn sliter i nettopp disse få fagene. Eneste medisin vi gir, er å gi dem mer av det samme. Det går ut over selvtillit og mestringsfølelse, og det fører til at noen barn går gjennom skolen og tror de ikke kan bli til noe. Det er ikke tull. Og det er alvorlig. Og noe av skylden har fokuseringen på måling, på Pisa.

Det er mye som er vanskelig å måle i skolen. Det betyr ikke at det ikke er viktig. Skal barna kunne nyttiggjøre seg kunnskapen de har fått innen norsk og matematikk, må faktisk en del andre ting også være på plass. Sosiale antenner, manerer, kreativitet, åpenhet og nysgjerrighet, er evner som må være tilstede hvis de skal bli gode skattebetalere etter endt løp. For det er jo det som er målet. Det finnes såkalte «navere» som har en  mastergrad og to, som ikke får jobb fordi karakter i Pisa-fag ikke er nok. Du skal ha tro på deg selv som menneske også. Du skal kunne selge deg selv på et jobbintervju. Alle er ikke skapt sånn. Noen barn må lære trygghet på skolen for å ha tro nok til å våge å prøve. Men denne viktige lærdommen er det faktisk ikke plass til i skolen.

Mennesker er veldig forskjellige. Vi har ulike forutsetninger på mange felt. Om et barn er dårlig i matte, kan han gjerne være superflink å snekre. Det er ikke umulig at en snekker bør kunne noe matte, men det er viktigere at han vet at han er flink å snekre. Da kommer nemlig matten av seg selv, nesten. Du lærer deg det du må, når du vet hva det er godt for. Når du ser verdien av det. Noen er primært teoristerke, og kan muligens overføre teorien i praksis. Andre er primært praktisk sterke, og kan lære å omsette praksisen i teori. Men gruppe nummer to taper, fordi at Pisa. Eller noe sånt. Fordi vi fokuserer på det som er lettest å måle og som koster minst.

Dette er ikke Pisa sin feil i seg selv. Men vinklingen Pisa har fått i media og blant politikere, har vært katastrofalt for skolene. Og så lenge de fortsetter å måle det samme, vil det være det samme som får fokus. Gym og tresløyd, håndarbeid og musikk er glemmesaker. Det betyr at mange potensielle talenter forsvinner i tallmøllen og får aldri utvikle seg til det de evner best. Dette kommer vi til å oppdage om noen år, når vi fremdeles har hatt det samme fokus og det samme mål, uten at vi har jobber som disse målene fører til. Det er ikke slik at når neste generasjon barn er voksne, kan de bare google seg til hva jobbene deres skal inneholde. De må trolig til en viss grad skape dem selv. Og hva har vi lært dem? Ikke å bruke hendene eller kroppene, i alle fall. Kun en liten del av hodet.

Jeg vet ikke om Pisa trenger å skrotes. Men vi trenger seriøst å se vekk fra resultatene og overlate skolene til de som kan det. Det haster, for hvis alle lærere snart er utdannet til Pisa-lærere, vil det være for sent.  Men jeg ser med stor glede at der er mange lærere der ute som primært ønsker å lage gode grunnlag for trygg og allsidig læring i alle de viktige fagene. Det er der vi må begynne. Det er da vi kan utvikle barns evner, i motsetning til å fokusere på noen få fag uavhengig av om det er innenfor elevenes styrker.

Pisa eller ikke Pisa. Få bort skolens innhold fra politikken. Det er på tryne at alle barn skal kunne det samme. Det er meningsløst, umenneskelig, naturstridig, feil, galt… og så er det DET paradigmet vi diskuterer innenfor. Det er på tide å skifte fokus. Det er på tide å finne ut hva elevene trenger å lære for sin egen del, ikke for å tilfredsstille en helt totalt syk samfunnsdebatt.

 

Advertisements

Posted on oktober 19, 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: