Strengere straffer er en god idé fordi…?

Må innrømme at jeg bare leste overskrifter hin dagen, men det jeg så, var et forslag om strengere fengselsstraffer i Norge. Ikke overraskende, kanskje, når det kommer fra dagens regjering, men skremmende og sterkt ubehagelig for en som har undervist i amerikansk politikk.

For det vi helt åpenbart driver med, er å nærme oss USA på alle tenkelige måter. Det forekommer meg så underlig. Joda, USA var selve supermakten vi alle så opp til like etter krigen. De hadde staute menn i militæruniform, Colgate-glis og nylonstrømper og appelsiner. De var mye rikere og friere enn oss. Vi var vel nokså bunnskrapte etter å ha spist barkebrød i noen år, og krig er ikke akkurat frihet. Og så hadde de jo Hollywood og glamour.

Norge var i nesegrus beundring av USA. Det som bekymrer meg, er at vi har beholdt den. Enda Hollywood er nesten daglidags her og Colgate-glis er like selvsagt som appelsiner i butikken. Men politikken, dere. Det er en annen sak. Vi har alltid vært langt unna dem. Og etter hvert som deres problemer ble allemannseie, med talkshows og Ted-talks og nyheter og slikt, har vi alle mulighet til å se hva vi IKKE bør herme etter. Og strengere straffer er én av dem.

Jeg viste et chat-show til mine elever som jeg ikke finner igjen. Litt synd, fordi den a) var veldig lett å forstå og b) verten holdt på å dette av stolen av tåpelige Norge, frem til han så nærmere på saken. Så jeg linker heller til en TED-talk, som jo er litt vanskeligere tilgjenelig, og så en veldig uformell en, som begge viser forskjellene på USA og Norge.

Da jeg viste disse programmene (for det var to, ett hvor de latterliggjorde og ett hvor han måtte spise hatten sin, eller noe sånt), satt jeg igjen som megastolt over vårt system. Ikke bare er det mer humant. Jeg liker sånt, men jeg er jo en smule venstrevridd, har jeg forstått. Et godt stykke til venstre for Frp, i alle fall. Saken er at det virker. Det virker så godt at ingen klarer å nekte for det. Det eneste som er, er at noen kanskje synes det er urettferdig at ikke folk blir straffet så hardt at selv en Frper blir fornøyd. Men saken er, at det er tryggere. (Jeg holdt på å sette meg på CapsLocken her). Kun 20% begår nye kriminelle handlinger når de kommer ut. Ok, det er litt mange, men ikke i forhold til USA, hvor, avhengig av hvilken statistikk en leser, 50-60% får tilbakefall. Amerikanske fengsler rehabiliterer ikke i samme grad som Norge, men straffer for at samfunnet utenfor skal føle seg bedre. Samfunnet utenfor er altså ikke tryggere. Langt derifra.

Så hva tenker jeg om dette nye forslaget om strengere straffer? Vel: Skal vi ikke ha noe å være stolt over dette landet for? Det var vi som fikk det til! Det var oss de lo av til de måtte spise hatten sin, fordi våre altfor humane metoder VIRKET. (Okei, jeg satte meg på CapsLocken).  Men noen er visst fremdeles så nesegruse i sin beundring over dette landet over dammen at de vil gjøre oss like dårlige.

Jeg føler jeg bivåner verden bli mer og mer absurd foran øynene mine. Jeg lurer på hvor disse politikerne var da jeg så alle disse programmene og leste alle disse artiklene om hvor innmari bra Norge var i forhold til andre. Så de det ikke? Var de ikke stolt? Liker de ikke at vi har noe å skryte av? Kanskje de misliker Gro, som engang sa at det er typisk norsk å være god?  Jah, det skal vi bli to om, sa de, og kom i regjering. «God», det er for naive, venstreorienterte kvinnfolk. Nå skal vi mannfolk vise muskler. (Skulle gjerne bannet litt for å illustrere, men sånt gjør jeg bare i nødstilfelle, og det er ikke nå). Vi skal gjenopprette vikingstatusen slik at Norge igjen kommer på kartet som de fryktløse, tøffe hardhausens som alle frykter. Bare at amerikanerne er der alt. Og de er ikke alene, engang. Lille Norge kan ikke vinne det kappløpet. Kan vi ikke få lov til å være best i dette, siden vi allerede er det?

Strengere straffer gjør at de som har gjort noe galt, ikke rehabiliteres, men kommer minst like ille tilbake. Hadde det bare vært teori. Men dette har vi dokumentert. VI. Norge. Jeg har vært innmari stolt av dette helt til jeg så den overskriften.

Jeg håper at det blir med den overskriften og at det fortsatt er typisk norsk å være best på rehabilitering i fengsel.

 

Posted on desember 21, 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

