Den internasjonale lykkedagen

IMG_1988-001I dag er the International Day of Happiness. 20. mars, hvert år, til evig tid, sies det.

I dag utgir the Sustainable Development Solutions Network en melding som sier hvor lykkelig verdens befolkning er gjennom sin World Happiness Report 2017. Lykkerapporten.

Den slår fast at verdens lykkeligste land 2017 er Norge. Vi var ikke lykkeligst i fjor, økonomien går ikke bedre, men vi topper likevel listen. Det synes jeg vi bør være takknemlig for.

Takknemlighet er en av de viktigste ingrediensene til lykke. Siden vi topper listen, vil jeg tro at vi er blant de bedre på dette. Tidvis kan man tvile ørlite på akkurat dette, for det er da et jammer av syting og klaging innimellom. Men greien er at vi faktisk har mulighet til å diskutere det vi er misfornøyd med i det åpne rommet, og slipper å gnage inne med det. Da kan vi lettere legge det bak oss og gå videre, prioritere det vi vil være opptatt av.

Personlig klager jeg en god del her på bloggen min. Jeg blir aldri fornøyd med skolesystemet, med NAV, med kapitalismen eller psykiatrifeltet. Jeg blir aldri fornøyd. Det betyr ikke at jeg ikke er fornøyd i livet mitt. Tvert imot. Verden er ikke perfekt og vil aldri bli det, så jeg kommer aldri til å bli helt fornøyd. Men det holder meg levende og aktiv. Hodet mitt spinner og jeg diskuterer med alle som ikke er så altfor uenig. Jeg har ingen tro på en perfekt verden, men tror alltid at den kan bli bedre, og alltid at jeg kan bidra. Der ligger kjernen til noe av min lykke, noe av grunnen til at vi nordmenn er et lykkelig folk. Vi kan innvirke på verden rundt oss, enten det er politisk, på jobben, i familien eller katten. Vi er et lite land hvor det er kort vei til det meste.

Jeg vet at det er en del mennesker som ikke kjenner seg igjen i dette, og som kan føle seg provosert av en slik rapport. Hvordan kan man være lykkelig når man lever i kronisk smerte, er syk, har veldig mye dårligere råd enn andre man kjenner? At Norge topper listen, betyr ikke at alle nordmenn er lykkelige.

Nå skal ikke jeg legge stein til byrden ved å si at det er bare å endre innstilling. For så enkelt er det selvsagt ikke. Er du nede, er det lang vei opp. Men hvis vi blir flinkere til å være takknemlig når vi er oppe, opplever vi mer lykke. Så enkelt er det egentlig. Ingen er lykkelig hele tiden. Noen er aldri lykkelig. Men generelt sett i befolkningen, er vi lykkeligere enn resten av verden. Det er ikke fordi vi har mest penger. Rapporten slår fast   at vi kunne ikke fått til et sånt stabilt økonomisk system uten «high levels of mutual trust, shared purpose, generosity and good governance». Vi drar lasset sammen og stoler på hverandre. Vi har et felles mål og vi er gavmilde mot hverandre. Vi ønsker å bidra til at samfunnet som helhet har det bra. Pluss at vi har politikere som styrer landet godt.

Det er litt interessant at dette kommer nå, som vi har hatt høylydte diskusjoner om blant annet innvandring og miljø som kunne tilsi at vi er en splittet nasjon som har totalt motstridende interesser. Men saken er vel at politisk har vi bare ett politisk parti til høyre for Hilary Clinton. Våre politikere kan krangle, men de er ikke så grusomt langt fra hverandre. Vi er på langt nær så splittet som andre land.

I tillegg til å være takknemlig for at vi får være så høyt oppe på listen, synes jeg vi bør ta lærdom av vår egen suksess. At vi ikke er perfekt er ikke et argument for ikke å utnytte kunnskapen om hva vi gjør best. Det er nemlig det vi må gjøre mer av. Vi er bare best i verden, ikke i utopia.

«Jeg synes vi bør ta lærdom av vår egen suksess.»

Vi er best på tillit, mening, raushet og et styresett som tar vare på alle. Det er det som gjør at vi har sluppet unna alle de store økonomiske krisene som resten av verden har opplevd. Som at de beste firmaene er de som tar vare på arbeiderne sine: De jobber bedre, og det viser igjen på bunnlinjen. Det lønner seg å ta vare på menneskene.

Derfor må vi huske på dette når vi kjenner på hvordan vi vil ha det. Vi er lykkeligst i verden. Skal vi få det bedre, må vi gjøre mer av det vi er best på, og ikke herme etter USA, som har rast fra tredjeplass til nittende. Vi bør faktisk ikke følge etter noen av landene bak oss på listen. Ergo må vi være først i å gjøre alle de gode valgene, dersom vi vil holde oss øverst på listen.

IMG_7228.JPG

Lykken kan være lett å finne…

Lykke er ikke en rosa sky. Lykke er trygghet, mulighet til å si fra hvis noe er galt, nok mat og like muligheter som de rundt deg. Lykke er kjærlighet, til deg selv, til partneren, til familien, til krokusen i hagen og til de firbeinte. Lykken koster ikke så mye. Derfor er det ikke selvsagt at vi i et rikt skal befinne oss øverst. Lykke er takknemlighet for det du har – det motsatte av fortvilelse for det du mangler. Derfor er det viktig at vi ikke mangler de mest essensielle ting i livet. Det heter good governance. Våre politikere bidrar til at vi har et velferdssystem som gjør at ingen skal mangle det viktigste. Det er de vi stemmer på.  Resten er opp til oss selv. Hver og en av oss. Gi etter evne og få etter behov. Smil til verden og den smiler tilbake. Lett å si, men det er noe i det.

Å være lykkelig betyr at vi er takknemlig for det vi har, og å gjøre det beste ut av det. Vær takknemlig, og uttrykk det. Vis dine nærmeste at du er takknemlig for dem. Da blir du selv bevisst det, og de du viser det til blir bevisst det, og i tillegg er det en delt visshet. (Ser du? En pluss en er tre!)

I dag er verdens lykkedag. Tar du skikkelig godt vare på den, varer den til i morgen! Og i overmorgen, og dagen etter, og dagen etter…

Posted on mars 20, 2017, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

