Vi diskriminerer de dumme

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto: Det er faktisk ganske tilfeldig hvem som går strake veien til jobb i fylkeskommunen, men vi bør ikke ta det for gitt at vi vet hvem som vil gjøre en god jobb. Du ser det ikke nødvendigvis på CVen.

I dette likestilte landet liker vi å klappe oss for brystet for akkurat det, at vi er så likestilte. Diskriminering er ikke vår greie. Lik lønn for likt arbeid, og kvinner har de samme rettigheter som menn. Men det er sannelig ikke alle som er like likestilte. Det er stor forskjell på hvor høyt vi verdsetter ulike menneskelige egenskaper. Dermed vil noen aldri ha de samme mulighetene som resten.

For hundre år siden mukket man ikke av utsagn som «politikk og økonomi er ikke for kvinner», eller «det skal ikke du bry det søte hodet ditt med.» Kvinner fikk ikke jobb og ble geleidet ut av forsamlinger. I dag er slike utsagn nok til å havne i offentlig gapestokk, også kalt media, og på hodet ut av politikken eller jobben. Det kalles diskriminering, og er forbudt.

Det er heller ikke lov å diskriminere på bakgrunn av andre forhold, som «etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold ved en person». Man skulle tro vi hadde dekket det meste, men det har vi ikke. I dag diskriminerer vi med like stor selvfølgelighet de dumme.

Jeg tror aldri jeg har hørt noen stille spørmål ved rettferdigheten i at mindre intelligente skal mangle retten til yrkesvalg. Det skal liksom bare være sånn, at de flinkeste elevene får velge de beste videregående skolene og har de beste mulighetene for en god jobb og høy inntekt. De dumme har bare sin manglende intelligens å takke, de har ikke hode til bedre, så da må det bare være slik. Har du to i matematikk, kan du selvsagt ikke bli lærer. Det er helt udiskutabelt.

Vi diskriminerer de dumme. De som fra første stund på skolen viser at de ikke evner å lære bokstavene like fort som de andre. De har ikke samme mulighet til å trives og briljere på skolen. De har ikke samme mulighet til å vise hva de faktisk er gode på. Sånn er det, sånn har det alltid vært, og verre skal det bli. For klarer du ikke å få gode karakterer på skolen, vil du ikke klare å henge med i konkurransen om de gode jobbene.

Dette sier vi med like stor selvfølgelighet som man engang sa at kvinner ikke hadde hode for tall. Kvinner hadde jo ikke det, fordi de ikke fikk mulighet til å tilegne seg det. Historien har vist at det var pølsevev. Jeg tror at historien ville vist at våre dagers diskriminering også er pølsevev, hvis vi sluttet å diskriminere de dumme.

Kvinner var jo tidligere per definisjon dummere enn menn . Både negre og urinnvånere har fått samme merkelappen. Og arbeiderklassen. Nå vet vi at det var definisjonen som var helt på viddene. Folk virker jo dum hvis de bare blir målt på det de ikke kan, eller det de ikke er spesielt gode på.

Jeg har faktisk en teori om at alle mennesker har evner og muligheter. Alle har noe de kan bli gode på. Jeg mener at det er en forferdelig ressurssløsing at vi ikke bruker disse evnene og mulighetene. Det er utrolig mange mennesker som ikke får utviklet sine muligheter, fordi disse ikke blir oppdaget, oppmuntret eller trent. Det mener jeg er åpenbart diskriminerende.

Jeg skrev at vi diskriminerer de dumme. Jeg mener selvsagt at vi diskriminerer de vi tror er dumme. Vi sjekker jo ikke om det stemmer. Skolen gir dem bare en dårlig karakter, og så dømmer vi utfra det. Får du ikke bedre enn to, vel, så er du vel dum, da, eller har ikke lagt ned nok arbeid. Tenker de som har lagt ned sånn litt arbeid for en helt streit femmer. De som har lett for akkurat det vi lærer på skolen. De som klarer seg helt fint gjennom hele skolegangen og videre utdanning og på jobbintervju og som glir gjennom hele livsløpet uten motstand og  motforestillinger. Jeg har truffet noen sånne. De virker ikke så mye klokere enn de jeg har møtt som har strevd litt på veien. Snarere tvert imot.

Men dette skal ikke være en nedsnakking av de som klarer seg. Det er ikke deres feil, annet enn at ikke de heller ofrer en tanke til den diskrimineringen vi bedriver.

En av grunnene til at jeg tenker mye på denne diskrimineringen, er at jeg er privatistlærer. Det har jeg vært i mange år nå, og begynner å få mye erfaring. Elevene mine trenger bedre karakterer, av en eller annen grunn. Noen skal ha fagbrev, andre høyere utdanning. Felles for mange, er at de har fått for dårlige karakterer tidligere. Noen har jobbet for lite eller prioritert «feil». Men jevnlig får jeg elever som har slitt hardt på skolen og aldri fått det til. Uansett hvor hardt de har strevd, har de ikke fått det til. Men så plutselig får de det til likevel. Hvorfor det?

Min erfaring er at folk slett ikke er dumme. Folk er forskjellige. Folk har ulike evner og behov, og får de ikke utviklet sine beste ressurser, mister de både selvtillit og andres respekt. Altfor sjelden tar vi hensyn til de individuelle behovene. Altfor sjelden lar vi de som strever med karakterene, få utvikle de evnene de har, som ville gjort innlæringen lettere. Hvordan har det seg ellers at elever som aldri har klart å hevde seg på skolen, plutselig klarer toppkarakterer etter et kort privatistkurs? Det var ikke evnene det sto på. Det var muligheten.

Vi diskriminerer de vi tror er dumme, fordi vi ikke respekterer dem, eller evnene deres. Vår mal for hva som er riktig, passer ikke for alle. De som ikke passer inn, blir møtt med krav om å passe inn, eller dette av lasset.

Det er egentlig bare fordi vi ikke vet bedre. Det er ikke fordi vi vil noen ondt. Vi prøver så godt vi kan å være rettferdige, men forstår ikke at rettferdighet ikke betyr at alle må få passe inn. Du passer ikke inn hvis du har dårlige karakterer i alle fag og likevel er tvunget til tretten års skolegang. Det er ikke rettferdighet. Rettferdighet hadde vært om alle fikk utvikle sine evner så ingen fikk dårlige karakterer. Da hadde selvfølgelig hele rangeringssystemet mistet sin verdi, men da hadde vi kanskje sett hvor diskriminerende det er.

Jeg har søkt jobber helt siden jeg gikk ut fra lærerhøgskolen med min brokete utdanning. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg vil med livet mitt, bare at jeg ikke hadde noe lyst å passe inn. Jeg har sikkert hatt femti jobber. Derfor har jeg sett hvordan ansettelser foregår. Det er lett å se hvem som får de faste jobbene. Det er de som har gått mest knirkefritt gjennom systemene. Det er lett å se at de som er annerledes blir diskriminert. Det er ikke fordi vi ikke vil være rettferdig, men fordi vi er matet med en virkelighetsforståelse om at det kun er få veier til målet. De beste er de med den retteste utdanningen. Vi tror det like mye som man engang trodde at negre hadde lavere IQ og kvinner ikke forsto seg på tall. Men det er selvsagt ikke sant.

Problemet med en slik diskriminering, er at de bidrar til utenforskap og et veldig firkantet samfunn. Folk med hull i CVen er ikke dummere enn andre, men arbeidsgivere våger ikke ansette dem. Årsaken er samfunnets virkelighetsoppfatning. Vi tror at de beste er de som er mest strømlinjeformet. De som var flinke på skolen og som tok den rette utdanningen. De som tenker likt som en selv. Jeg har sett det på alle mine arbeidsplasser med faste ansettelsesforold. Alle tenker så likt. Alle mener at «Men de må jo forstå at…» «det er jo selvfølgelig sånn» og «Sånn har vi alltid gjort det, så hvorfor forandre?». Man kan jo forstå at folk er redd for å ansette noen som skaker opp i dette. Men det er diskriminerende. Og det viderefører denne diskriminerende holdningen. Dessuten får ikke de «dumme» ikke de samme konkurransefortrinnene, og dermed sakker de akterut lønnsmessig.

Alle mennesker har ikke de samme mulighetene. Det første hinderet er skolen. Kommer du skjevt ut her, er mye tapt. Allerede da. Mange får aldri rettet opp igjen det skjeve inntrykket. Men mange har motbevist skolens feiltakelser senere i livet, takk og lov. Det er sånn vi vet at skolen tok feil.

Det er sånn vi vet at «dumme folk» er en vrangforestilling. Det er derfor det er så viktig å innrømme at vi diskriminerer dem. For som med all diskriminering, må den på et tidspunkt ta slutt. Jeg synes det er på tide å ta opp denne kampen.

Vi må slutte å diskriminere utfra antatte evner, og gi alle mennesker mulighet til å finne ut hvilke ressurser de sitter på.

 

 

 

Reklamer

Posted on februar 13, 2018, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: